Bakdrev till Fram-King

Alexanders Fram-King före renoveringen.

Bakdrev till Fram-King

Publicerad

Fråga: Hej, Jag har nog scannat alla moped siter nu i Sverige, men utan framgång. Jag har en Fram-King moped och skulle behöva ha ett nytt bakdrev. Problemet är att centrumhålet på drevet är gängat och skruvat på navet och det verkar ju inte att gå att finna ett nytt sånt. Vet någon vart man kan tänkas att komma över ett sånt drev? Navet är 36,8mm och drevet är på 30 kuggar.

Alexander

 

Svar: Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de har vad du söker. Alternativet är att du låter svarva av det som är kvar av tänderna på ditt gamla drev. Sen köper du valfritt drev med 30 tänder och svarvar ur centrumet på detta och trär på detta på originaldrevet – en så kallad omkransning. Tänk på att vissa drev är plana - andra kupade.

Se bara till att det nya drevet är gjort för en kedja med innermåttet 3/16" (4,76 mm). Det är den vanligaste dimensionen på äldre mopeder och passande kedja heter 415 i handeln.

Jag har ritat i två förslag på var du kan skarva i det nya drevet (bilden längst ner) och då lämpligast efter linje 1 för att minimera risken att den nya kransen blir så smal att den slår sig när den sen svetsas på plats. Se ändå till klämma drevet hårt mot plant underlag under svetsningen med tvingar/svetstänger så det inte slår sig.

Tänk på att drevet inte får bli det minsta excentriskt för då kommer kedjan att bli slak och spänd vartannat varv vilket ger en ryckig gång och ökad risk för att kedjan hoppar.

Jim Lundberg

Alexanders minst sagt slitna bakdrev. Drevet går att kransa om med ett nytt drev som donator. Helst bör man kapa efter linje 1 för att den nya kransen inte ska bli så tunn att den slår sig vid svetsningen.

Men har man en TIG-svets och klämmer ner delarna på en plan svetsbänk går det givetvis att lägga skarven vid linje 2.

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Etanol vs gummi - Dag 3

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Jo, snacket går fortfarande om att det skulle vara etanolen som är boven när dagens bensin angriper gummi. Lite som råttan i pizzan.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206