Ska man fetta in gamla kullager eller låta dem vara?

Ska man fetta in gamla kullager eller låta dem vara?

Publicerad

Fråga: I många äldre smörjbeskrivningar står det att man skall fetta in kullagren. Men under min tid som SKF-ingenjör lärde jag mig att om ett lager fungerar bra skall man inte byta det eller börja ta i sär och fetta in. Risken att man får in skit eller monterar fel är större än att lagret fallerar.

Vad tycker ni?

Leif

 

Svar: Det här låter lite som "Better safe than sorry" – alltså att man inte ska riskera att försämra något som fungerar för stunden. Jag kan väl tycka att om man applicerar detta på en bilmotor så skulle man resonera som så att "Man ska inte byta oljan om motorn går bra", vilket i förlängningen skulle innebära att man inte byter oljan förrän den har blivit så dålig att motorn tagit skada.

Men jag kan förstå tänket bakom rekommendationen att inte röra ett lager som snurrar och går lätt/tyst. Om man slarvar med renligheten – eller att man måste demonterar lagret på ett sätt att det tar skada (exempelvis brinellskador på lagerbanorna) så är det ju bättre att bara låta det vara.

Men om man gör som man ska så är det aldrig fel att ge ett lager färskt smörjmedel – och då gärna i kombination med att man rengör lagret från slitpartiklar som uppstått.

Sen har ju smörjmedlen utvecklats under åren. Att man rekommenderade infettning av lagren förr kan ha att göra med att fettet förr inte var lika stabilt som fetterna är nu. För 50 år sedan var oljebyte var 250:e mil inte ovanligt på bilmotorer – idag kör man över tusen mil mellan bytena med så kallad "long life-olja".

Jag är av den uppfattningen att regelbundna byten av smörjmedel bara är positivt – förutsatt att man inte smutsar ner eller har sönder något under arbetet.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206