Ska man fetta in gamla kullager eller låta dem vara?

Fråga: I många äldre smörjbeskrivningar står det att man skall fetta in kullagren. Men under min tid som SKF-ingenjör lärde jag mig att om ett lager fungerar bra skall man inte byta det eller börja ta i sär och fetta in. Risken att man får in skit eller monterar fel är större än att lagret fallerar.

Vad tycker ni?

Leif

 

Svar: Det här låter lite som ”Better safe than sorry” – alltså att man inte ska riskera att försämra något som fungerar för stunden. Jag kan väl tycka att om man applicerar detta på en bilmotor så skulle man resonera som så att ”Man ska inte byta oljan om motorn går bra”, vilket i förlängningen skulle innebära att man inte byter oljan förrän den har blivit så dålig att motorn tagit skada.

Men jag kan förstå tänket bakom rekommendationen att inte röra ett lager som snurrar och går lätt/tyst. Om man slarvar med renligheten – eller att man måste demonterar lagret på ett sätt att det tar skada (exempelvis brinellskador på lagerbanorna) så är det ju bättre att bara låta det vara.

Men om man gör som man ska så är det aldrig fel att ge ett lager färskt smörjmedel – och då gärna i kombination med att man rengör lagret från slitpartiklar som uppstått.

Sen har ju smörjmedlen utvecklats under åren. Att man rekommenderade infettning av lagren förr kan ha att göra med att fettet förr inte var lika stabilt som fetterna är nu. För 50 år sedan var oljebyte var 250:e mil inte ovanligt på bilmotorer – idag kör man över tusen mil mellan bytena med så kallad ”long life-olja”.

Jag är av den uppfattningen att regelbundna byten av smörjmedel bara är positivt – förutsatt att man inte smutsar ner eller har sönder något under arbetet.

Jim Lundberg

Ska man fetta in gamla kullager eller låta dem vara?
Scroll to Top