Sachs 505 som tappat gnistan

Fråga: Hej. Jag har problem med en Packmoped med Sachs 505-motor, ingen gnista!

Öppnade locket vid svänghjulet för att se om brytarna öppnade men tji! Denna motorn har brytarlöst system dvs. två spolar på plattan och en svart tändspole hängandes på ramen.

Hur felsöker man detta? Kan man kontrollmäta tändspolen på nåt sätt? Det måste väl finnas nån givare som känner av svänghjulets rotation? Runt svänghjulet och tändplatta är det väldigt rent och fint.

Sven

 

Svar: Jag har inte skruvat med denna typ av tändsystem, men vad jag förstår så är det inte mycket man kan mäta upp då det finns en del elektronik involverat. Ett brytarsystem kan man felsöka rätt långt med en vanlig multimeter, Här är det ofta slit-och-släng som gäller. Man byter ut delarna tills det fungerar.

Ett problem med elektroniska tändsystem är att om man bytt ut fel del (man byter tändspolen och det hjälpte inte) så får man vanligtvis inte lämna tillbaka detaljen då den innehåller elektronik som kan skadas om den provas mot något som är trasigt.

Men kolla med Rösebäckens Cykel & Motor (semesterstängt 12/7 – 23/7) som tagit över Norsjös äldre mopeddelar samt litteratur om dessa mopeder.

Jim Lundberg

Rulla till toppen