Klent lyse på Rödqvarna

På motorer med två ljusspolar är dessa parallellkopplade och måste ligga i fas - annars tar de ut varandra (på bilden Husqvarna Silverpil)

Klent lyse på Rödqvarna

Publicerad

Fråga: Hej, jag har en Rödqvarna mod 28 från 1951. Den levererar bara runt 3 volt till belysningarna. Jag misstänker att en av belysningsspolarna är paj. Mätte motståndet och en uppgick till 5,4 Ohm och den andra till 1,3 Ohm. Vilken av dom kan vara trasig?

Leif Lundstedt

 

Svar: Ljusspolarna i Husqvarnamotorn är parallellkopplade och ger tillsammans cirka 30 watt. Varje spole är jordad i stommen och respektive kabel som kommer från spolarna möts vid uttaget på motorns framsida.

Resistansen i en sådan här spole ligger på cirka 1 Ohm. Men även om din ena spole visar ett bra värde med 1,4 Ohm så kan spolen ändå vara defekt. Det är nämligen så här att om två varv i spolen få kontakt med varandra, exempelvis för att den tunna lacken som isolerar tråden, så kommer dessa kortslutna varv att belasta spolen och stjäla effekt.

Men kortslutna varv går inte att mäta upp med resistansmätning. Det är cirka 200 varv koppartråd på en ljusspole och om totala resistansen är 1 Ohm så håller varje varv endast 0,005 Ohm och om ett eller två varv är kortslutna så märks det inte vid mätningen.

Bästa sättet att testa ljusspolar är att belastningsprova dem. Varje spole ger ju 15 Watt så prova så här. Separera spolarnas kablar. Dra en kabel från den ena kabel och anslut denna till en framlampa från en moped som är på 6 Volt och 15 Watt. Starta motorn och varva upp. Nu ska lampa lysa med full styrka. Gör sedan likadant med andra spolen.

Om en spole är defekt kan man linda om den själv. Mät bara diametern och längden på tråden och se till att den är emaljerad/lackerad innan du beställer. ELFA Distrelec har koppartråd (sök på koppartråd – se bara till att den är lackisolerad). Eftersom det är två spolar så måste dessa arbeta i fas så se till att linda dem åt det håll de var lindade från början.

Linda snyggt, varv mot varv, och fixera gärna tråden med superlim. Lindar man slarvigt och yvigt så kommer felet bara att bli värre och värre för varje lager och spolen kommer fysiskt att bli så stor att man inte kommer att få plats med all tråd som ska vara där.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206