JB 150 som tappat gnistan (Uppdaterad 2021-07-21)

Fråga: Hej. Har en JB 150cc som efter ett tags körning bara dör och gnistan försvinner. Efter att ha bytt stift och lite annat kan det gå igen. efter ett tags körning dör den igen.

Har nya brytare och har bytt spole ingenting hjälper. Nu till min fråga vad tror du det kan bero på? Kan man enkelt testa om kondensatorn fungerar eller skall jag byta den?

Claes-Göran Lönn

 

Svar: Förutsatt att den nuvarande tändspolen är nytillverkad så borde felet ligga hos kondensatorn. Tändspolarna på den här tiden var textilisolerade och drar tyvärr åt sig fukt från luften och dessa spolar kan vara rejält sönderärgade på insidan – även om de legat oanvända i decennier. Att byta tändspolen till en lika gammal kan alltså vara meningslöst.

När tändspolar och kondensatorer börjar ge upp så märks det först genom att det uppstår tändningsproblem när de värmts upp av motorn. Oftast så räcker det med att motorn får kallna en stund för att felet tillfälligt ska försvinna. Därför kan man lätt tro att tändstiftsbytet eller att blåsa rent munstycket efter vägkanten löste problemet, men det som hände var att motorn kallnade så mycket under mekandet att de defekta delarna hoppade igång igen.

Man kan testa en kondensator på följande vis: Koppla ur kondensatorn och ladda upp den med ett batteri på 9 – 12 volt. Vänta en minut. Ta en kniv eller liknande och kortslut den mellan anslutningen och själva bägaren. Då ska det uppstå en liten gnista om den är okej. Man bör göra detta i ett mörkt rum för att se gnistan.

Har man en multimeter i närheten kan man istället för att kortsluta kondensatorn mäta om den höll laddningen, men digitala (visar siffror) multimetrar är lite svårtolkade när man ska mäta en så kort stund som kondensatorn ger ifrån sig ström. En annan kontrollmetod är att resistansmäta kondensatorn med multimetern. Då ställer man den i läge för resistansmätning och ansluter den till kondensatorn. Mätaren kommer först att visa att kondensatorn leder ström vilket är normalt då kondensatorn laddas upp av mätaren.

Men efter några sekunder ska mätaren visa oändlig resistans (typ avbrott) om kondensatorn är hel. Bägge dessa prov bör även göras när kondensatorn är uppvärmd till cirka 70 grader. Kondensatorer är billiga delar och vilken kondensator som helst från bil, Mc eller moped fungerar i din JB 150 då i stort sett alla har samma värde; 0,18 – 0,20 µF.

Jim Lundberg

JB 150 som tappat gnistan (Uppdaterad 2021-07-21)
Fin på utsidan – förstörd på insidan. Gamla textilisolerade tändspolar är hygroskopiska och drar i sig fukt från omgivande luft och kan därför vara sönderärgade på insidan trots att de aldrig använts.
JB 150 som tappat gnistan (Uppdaterad 2021-07-21)
Uppdatering 2021-07-21. Signaturen ”Zlim” har skickat in en bild på olika brytararmar.
Scroll to Top