Olika transmissionskåpor på JB 128?

Här är en mellanväggsplåt från en JB-motor med franska tändsystemet NOVI lagd på en motor med Stensholms tändsystem. Skruvhålen stämmer överens exakt vilket då även kåpans hål ska göra. Däremot sitter hålet i plåten för vevaxeln inte exakt i centriúm så om man vänder på plåten så stämmer inte hålet i plåten med hålet för vevaxeln i blocket - oavsett vilken av motorerna det handlar om.

Olika transmissionskåpor på JB 128?

Publicerad

Fråga: Har fixat till en JB 128-motor med det franska tändsystemet, nya brytare specialcylinder, nya brytare, vevstakslager, lamell, nya lager i hela motorn, ny transkedja, men det satt inte någon transkåpa på motorn vid köp, men jag har tre stycken på hyllan och det var ju bra – men dom passar inte på denna motor.

Det skiljer 4-5 mm i bulthålen och det är kul att behöva flytta över allt till ett annat motorskal... Har någon råkat ut för samma fadäs, och hur gjorde den personen? Det måste ju bli metall kvar i kåpan efter slip...

Göran Andersson

 

Svar: Nu vet jag inte vad du springer på för märkliga JB-motorer, men jag testade med plåten (mellanväggen) från en tidig motor med Novi tändsystem på ett block med Stensholms tändsystem och de passade perfekt. Exakt samma hålbild.

Det enda som skilde var hålet i plåten för vevaxeltappen som inte sitter symmetriskt. Om man vänder plåten ut och in så kommer inte hålet i plåten mitt för hålet för vevaxeln (se bild).

Men det kan nog finnas en del "udda fåglar" från början av JB 128:ans levnad, men exakt vad som existerat och vad som är ändrat vet jag inte.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206