Olika transmissionskåpor på JB 128?

Fråga: Har fixat till en JB 128-motor med det franska tändsystemet, nya brytare specialcylinder, nya brytare, vevstakslager, lamell, nya lager i hela motorn, ny transkedja, men det satt inte någon transkåpa på motorn vid köp, men jag har tre stycken på hyllan och det var ju bra – men dom passar inte på denna motor.

Det skiljer 4-5 mm i bulthålen och det är kul att behöva flytta över allt till ett annat motorskal… Har någon råkat ut för samma fadäs, och hur gjorde den personen? Det måste ju bli metall kvar i kåpan efter slip…

Göran Andersson

 

Svar: Nu vet jag inte vad du springer på för märkliga JB-motorer, men jag testade med plåten (mellanväggen) från en tidig motor med Novi tändsystem på ett block med Stensholms tändsystem och de passade perfekt. Exakt samma hålbild.

Det enda som skilde var hålet i plåten för vevaxeltappen som inte sitter symmetriskt. Om man vänder plåten ut och in så kommer inte hålet i plåten mitt för hålet för vevaxeln (se bild).

Men det kan nog finnas en del ”udda fåglar” från början av JB 128:ans levnad, men exakt vad som existerat och vad som är ändrat vet jag inte.

Jim Lundberg

Scroll to Top