Korkar i lamellen på JB 128

Eftersom JB 128:ans korklamell samtidigt är ett kedjedrev så påverkar korkarnas tjocklek kedjelinjen. Här kontrolleras kedjelinjen med en stållinjal. Någon millimeters förskjutning är acceptabelt, men blir det mer kommer kedjan att ta stryk.

Korkar i lamellen på JB 128

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har nu fått dit korkbitarna i lamellskivan på min JB 128 och undrar hur noggrant det är med tjockleken. Har slipat ned dom till ca 8 mm. Några 9. Hur stor toleransen är det? Och är det viktigt att det lika på ömse sida lamellskivan?

Mvh

John-Erik

 

Svar: Tjockleken på korkarna är inte kritisk cirka 8 mm är okej. Men det är viktigt att alla korkar är lika tjocka. Om några korkbitar är tunnare så kommer dessa inte att göra någon som helst nytta då de inte når ut till stållamellerna. Man monterar alltid korkar som är tjockare än original och sedan slipar man ner samtliga tills de får samma tjocklek.

Korkarna ska sticka ut lika mycket på var sida om lamellen så är det så här. Helst ska de göra det. Eftersom korklamellen har en kuggkrans så påverkar korkarnas placering även kedjelinjen. Testa därför med att lägga på lamellen på den inre stållamellen och kontrollera med en linjal att kedjedrevet på vevaxeln linjerar med lamellen.

Om man förskjuter korkarna åt något håll i lamellen så finns risken att transkedjan kommer att gå på sniskan mellan dreven. Dessutom måste korkarna sticka ut lika mycket varvet runt annars kommer lamellen att wobbla vilket dels kan ge en jämn kopplingsfunktion, dels så kan kedjan ta stryk.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur länge kan man lagra bensinen?

8 kommentarer

Per L: Tankade min BMW med insprutningsmotor från 80-talet senast i början av 2000-talet. Efter att ha stått i 10-15 år startade den precis som vanligt. Den hade dock en aning orolig tomgång och hade sämre...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206