Tjuvluft eller inte?

Fråga: Testa om motorn suger tjuvluft. Jag har problem med min 200 kubiks tvåtaktare NSU 201 ZDB 1940. Efter att startat en kall motor så går det inte att justera ner tomgången på förgasaren av mod AMAL Fischer. Motorn kan även börja rusa vilt, när man t.ex stannar och frikopplar.

Trottel är i bottenläge, och blandningsskruven ändrar bara marginellt varvtalet. Har nålens läge någon på verkan på varvtalet vid stängd gas? Jag har själv trott på eventuell tjuvluft, men hittar inget fel vid insuget, och motorn är renoverad där original vevaxeltätning i filt är utbytt mot moderna radialtätningar.

Har testat att ta bort luftfiltret och strypa insuget genom att lägga handen för. Då sjunker varvtalet och motorn dör. Är det ett bevis för att den INTE suger tjuvluft?

Arne

 

Svar: Vi har fått liknande frågor förut och vad jag minns har det inte kommit fram exakt vad som orsakat rusningen då det i många fall varit som med din hoj där trotteln inte hängt sig. Att motorn går ner i varv om man håller för luftfiltret med handen sker även om den drar tjuvluft.

När man håller för luftfiltret så ökar undertrycket kraftigt i förgasaren och det brukar stå som en fontän av bensin ur nålmunstycket – det dränker vilken motor som helst även om det smiter in luft någonstans.

Men jag funderar på om det kan uppstå något liknade som när en tändkulemotor ”skenar i olja” som man sade förr. Där berodde det på att det ackumulerats brännolja i vevhuset som sedan följde med upp i förbränningsrummet och då hjälpte det inte med att strypa insprutningspumpen eftersom bränslet redan var inne i motorn.

En sak som jag råkat på allt oftare är att det är fullt med tvåtaktsolja i vevhuset på mopedmotorer. Ofta kan man hälla ut en matsked eller mer. Jag funderar på om dagens tvåtaktsoljor vidhäftning är så effektiv att det ackumulerats bränsle/tvåtaktsolja även i små tvåtaktare med bensindrift.

Om du vill kan du ju testa med att ersätta tvåtaktsoljan (om du använder sådan) mot vanlig motorolja och se om problemet kvarstår. Tjuvluft brukar ju orsakas av ett mekaniskt fel som en trasig packbox, en trasig packning eller att exempelvis insuget sitter lös. |Oavsett vad så är felet vanligtvis konstant och då är hög och orolig tomgång ett vanligt symtom som dessutom inte försvinner.

När man letar tjuvluft så finns det en del klassiska trix som att spruta olja eller startgas mot misstänkta regioner för att se om det påverkar varvtalet.

Jim Lundberg

Tjuvluft eller inte?
Läckande insugspackningar kan orsaka tjuvluft och rusande motorer – eller som på bilden ett sprucket insugningsgummi.
Rulla till toppen