Tjuvluft eller inte?

Defekta packboxar i vevhuset på tvåtaktare orsakar tjuvluft, men i Arnes fall är packboxen nybytt.

Tjuvluft eller inte?

Publicerad

Fråga: Testa om motorn suger tjuvluft. Jag har problem med min 200 kubiks tvåtaktare NSU 201 ZDB 1940. Efter att startat en kall motor så går det inte att justera ner tomgången på förgasaren av mod AMAL Fischer. Motorn kan även börja rusa vilt, när man t.ex stannar och frikopplar.

Trottel är i bottenläge, och blandningsskruven ändrar bara marginellt varvtalet. Har nålens läge någon på verkan på varvtalet vid stängd gas? Jag har själv trott på eventuell tjuvluft, men hittar inget fel vid insuget, och motorn är renoverad där original vevaxeltätning i filt är utbytt mot moderna radialtätningar.

Har testat att ta bort luftfiltret och strypa insuget genom att lägga handen för. Då sjunker varvtalet och motorn dör. Är det ett bevis för att den INTE suger tjuvluft?

Arne

 

Svar: Vi har fått liknande frågor förut och vad jag minns har det inte kommit fram exakt vad som orsakat rusningen då det i många fall varit som med din hoj där trotteln inte hängt sig. Att motorn går ner i varv om man håller för luftfiltret med handen sker även om den drar tjuvluft.

När man håller för luftfiltret så ökar undertrycket kraftigt i förgasaren och det brukar stå som en fontän av bensin ur nålmunstycket – det dränker vilken motor som helst även om det smiter in luft någonstans.

Men jag funderar på om det kan uppstå något liknade som när en tändkulemotor "skenar i olja" som man sade förr. Där berodde det på att det ackumulerats brännolja i vevhuset som sedan följde med upp i förbränningsrummet och då hjälpte det inte med att strypa insprutningspumpen eftersom bränslet redan var inne i motorn.

En sak som jag råkat på allt oftare är att det är fullt med tvåtaktsolja i vevhuset på mopedmotorer. Ofta kan man hälla ut en matsked eller mer. Jag funderar på om dagens tvåtaktsoljor vidhäftning är så effektiv att det ackumulerats bränsle/tvåtaktsolja även i små tvåtaktare med bensindrift.

Om du vill kan du ju testa med att ersätta tvåtaktsoljan (om du använder sådan) mot vanlig motorolja och se om problemet kvarstår. Tjuvluft brukar ju orsakas av ett mekaniskt fel som en trasig packbox, en trasig packning eller att exempelvis insuget sitter lös. |Oavsett vad så är felet vanligtvis konstant och då är hög och orolig tomgång ett vanligt symtom som dessutom inte försvinner.

När man letar tjuvluft så finns det en del klassiska trix som att spruta olja eller startgas mot misstänkta regioner för att se om det påverkar varvtalet.

Jim Lundberg

Läckande insugspackningar kan orsaka tjuvluft och rusande motorer - eller som på bilden ett sprucket insugningsgummi.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206