Delar till äldre Sachsmotor med kick och fotväxel

Mattias motor på arbetsbänken.

Delar till äldre Sachsmotor med kick och fotväxel

Publicerad

Fråga: Hej! Jag behöver se över Sachsmotorn på min Crescentmoped men blir inte riktigt klok på vilka delar hos återförsäljare som passar. Det verkar vara en obskyr modell...

Behöver bland annat en ny kickaxel. Beteckningen: Sachs 50 u. 50Lu. 50 KL; T ~~129 Den har som sagt kick samt fotväxel. Byggår 1964.

Hälsningar Mattias

 

Svar: Vad jag kan se på dina bilder så har du en vanlig tvåväxlad Sachsmotor med handväxel och kickstart. Motorn kallas "Sachs 50/2 KS" där "50" = 50 cc (egentligen 47 cc) "2" = två växlar och "KS" = kick. Detta är en väldigt vanlig motor som du kan köpa alla delar till - både nytt och begagnat.

Men om din moped har fotväxel så bör det vara den konvertering som Nymans gjorde efter 1961 då mopeder fick ha kick och fotväxel. Man tog en handväxlad motor och byggde ett arrangemang med vajer som gick till en växelpedal. Se frågan: Fotväxelkonvertering på Crescent med Sachs 50/2

Om du jagar delar till motorn så uppger du bara att du har en tvåväxlad Sachs med kick från 60-talet så får du rätt delar. Kickaxeln till din motor är den korta modellen (på de treväxlade motorerna med fotväxel är kickaxeln längre på grund av att de har en bredare motor).

Men delar som kolv, cylinder och koppling är lika för samtliga Sachsmotorer från perioden – undantaget automatmotorerna.

På sajten Raketsport hittar du sprängskisser till din motor.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206