Växelmekanism på fläktkyld JB 128

Fråga: Har satt dit fläktkylning på två av mina JB 128:or (en JB 128 med 152cc cylinder). Det blir svårt med växelpedalen tack vare fläktkåpan. Är det något växelspecial på dom fläktkylda? Har kollat om det går att ta ett växelhandtag från moped.

Slaget i handtaget bör räcka, bara ta bort fjädern och kulan så löper växelföraren lätt , och sedan en fjäder som drar i växel 2 som på tvåväxlad Sachs. Jim har säkert gjort detta eller någon annan, skulle vara kul att få ett positivt resultat hur det fungerade.

Göran Andersson

 

Svar: Jag minns inte hur växelarrangemanget ser ut på den fläktkylda motorn, men det blir ju lite annorlunda eftersom fläktkåpan bygger ut på sidan. Eftersom motorn är tvåväxlad bör det fungera med handväxelhandtag som du är inne på. Om du har ett växelhandtag med dubbelvajer (ena vajern drar i ettan, andra vajern drar i tvåan) så skulle jag nog testa först utan att ta isär motorn och avlägsna spärrkulan och fjädern.

JB 128:an är relativt lättväxlad men går det tungt att vrida på växelhandtaget så kan det vara aktuellt att ta bort nämnda delar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen