Växelmekanism på fläktkyld JB 128

JB 128 i fläktkyld version. Vid pilen syns växelarmen. Där sitter ett stag till fotväxelpedalen på de fartvindskylda motorerna men här kan man givetvis ansluta en vajer.

Växelmekanism på fläktkyld JB 128

Publicerad

Fråga: Har satt dit fläktkylning på två av mina JB 128:or (en JB 128 med 152cc cylinder). Det blir svårt med växelpedalen tack vare fläktkåpan. Är det något växelspecial på dom fläktkylda? Har kollat om det går att ta ett växelhandtag från moped.

Slaget i handtaget bör räcka, bara ta bort fjädern och kulan så löper växelföraren lätt , och sedan en fjäder som drar i växel 2 som på tvåväxlad Sachs. Jim har säkert gjort detta eller någon annan, skulle vara kul att få ett positivt resultat hur det fungerade.

Göran Andersson

 

Svar: Jag minns inte hur växelarrangemanget ser ut på den fläktkylda motorn, men det blir ju lite annorlunda eftersom fläktkåpan bygger ut på sidan. Eftersom motorn är tvåväxlad bör det fungera med handväxelhandtag som du är inne på. Om du har ett växelhandtag med dubbelvajer (ena vajern drar i ettan, andra vajern drar i tvåan) så skulle jag nog testa först utan att ta isär motorn och avlägsna spärrkulan och fjädern.

JB 128:an är relativt lättväxlad men går det tungt att vrida på växelhandtaget så kan det vara aktuellt att ta bort nämnda delar.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206