Vilken årsmodell på Puch Dakota?

Puch Dakota från 1972. Fanns då i två olika kulörer: Guldorange och Dino-blå. Notera det uppsvängda avgasröret som fanns 1971-72.

Vilken årsmodell på Puch Dakota?

Publicerad

Fråga: Puch Dakota - Vilken årsmodell är det om ramnumret: är: 92474XX? Finns olika modeller av Dakota?

Jecce Sjöberg

 

Svar: Om vi börjar med ditt ramnummer (jag har maskat de två sista siffrorna) så finns det en sajt som heter Puch Hobby där en eldsjäl har samlat och lagt upp en massa Puchmopeder efter ramnummer så att man med stor säkerhet kan gaffla in sin Puch årsmodell mellan två kända årsmodeller/ramnummer. En titt på nämnda sajt visar att din Dakota är tillverkad 1972 (sajten vädjar blygsamt om att man som besökare kan stötta sidan med 5:- vilket jag tycker är väldigt rimligt för att få information).

Värt att veta är att Puchmopeder har "matching numbers" på ram och motor så om motornumret inte är samma som ramnumret är motorn utbytt.

När det gäller Dakotan så har den förändrats väldigt lite under sin existens. Största förändringen var att den fick V3-motorn 1969 (officiellt 1970). Dakotan fanns även i en budgetversion som hette Puch Texas vilken kom 1973. Denna var i princip en Dakota där man "skalat av" pakethållaren, hastighetsmätaren samt kromet på tank och framskärm. Men den skiljer sig inte tekniskt från Dakotan och har därför samma typbeteckning; VoV 1461.

I mitten av 1970-talet kom det en moped från Puch som hette "Dakota 3000", men denna är en helt annan konstruktion där endast V3-motorn är den gemensamma nämnaren.

Jim Lundberg

Puch Texas var en billigare version av Dakotan och kom 1973. Men avsaknaden av pakethållare var inte uppskattad så efter påtryckningar från allmänheten fick Texas pakethållare 1974 vilket även blev sista året för Texas.

1975 kom den så kallade N50-serien från Puch med helt nykonstruerade mopeder. En av dessa fick heta "Dakota 3000" för att knyta an till storsäljaren Dakota som kom 1966.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206