Svårstartad NV 36 med elektroniskt tändsystem

NV 36 från 1953. Foto: Björn Meyer.

Svårstartad NV 36 med elektroniskt tändsystem

Publicerad

Fråga: Jag har byggt in ett Powerdynamo 12 volt digitalt elsystem på min NV36 (DKW RT250H motor). Mitt problem är att den blivit så svårstartad troligen på grund av att det nu inte finns någon centrifugalregulator. Har någon erfarenhet av detta. Jag blev rekommenderad en förtändning på 5 mm. Kanske är det för tidigt?

Tacksam för tips!

Lennart Löfqvist

 

Svar: Om tändningen står för tidigt så brukar motorn starta som vanligt, men den tenderar att "sparka tillbaka" om man inte kickar bestämt. Många samtida motorer i storlekarna 125 – 250 cc har fast tändning och då ofta en förtändning på 4 – 5 mm som standard.

Nu vet jag inte hur ditt nya tändsystem arbetar, men om det saknar batteri så kan det vara så att strömmen inte räcker till när man kickar. På äldre motorcyklar fick man ersätta batteriet med en stor kondensator om man ville köra batterilöst. Utan kondensatorn blev strömmen för svag vid de låga varvtal man uppnår när man kickar.

Vissa elektroniska tändsystem drar dessutom väldigt mycket ström vilket gör saken etter värre om man inte har något batteri. Men om din hoj har ett batteri så ska det bli en stark gnista även vid låga varvtal – men inte hur låga som helst om det sitter en induktiv givare till tändningen.

Jim Lundberg

Uppdatering: Anders Österberg har skickat in en beskrivning till Vape.

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206