Svårstartad NV 36 med elektroniskt tändsystem

Fråga: Jag har byggt in ett Powerdynamo 12 volt digitalt elsystem på min NV36 (DKW RT250H motor). Mitt problem är att den blivit så svårstartad troligen på grund av att det nu inte finns någon centrifugalregulator. Har någon erfarenhet av detta. Jag blev rekommenderad en förtändning på 5 mm. Kanske är det för tidigt?

Tacksam för tips!

Lennart Löfqvist

 

Svar: Om tändningen står för tidigt så brukar motorn starta som vanligt, men den tenderar att ”sparka tillbaka” om man inte kickar bestämt. Många samtida motorer i storlekarna 125 – 250 cc har fast tändning och då ofta en förtändning på 4 – 5 mm som standard.

Nu vet jag inte hur ditt nya tändsystem arbetar, men om det saknar batteri så kan det vara så att strömmen inte räcker till när man kickar. På äldre motorcyklar fick man ersätta batteriet med en stor kondensator om man ville köra batterilöst. Utan kondensatorn blev strömmen för svag vid de låga varvtal man uppnår när man kickar.

Vissa elektroniska tändsystem drar dessutom väldigt mycket ström vilket gör saken etter värre om man inte har något batteri. Men om din hoj har ett batteri så ska det bli en stark gnista även vid låga varvtal – men inte hur låga som helst om det sitter en induktiv givare till tändningen.

Jim Lundberg

Svårstartad NV 36 med elektroniskt tändsystem
Uppdatering: Anders Österberg har skickat in en beskrivning till Vape.
Rulla till toppen