E10 i gammelbil

E10 i gammelbil

Publicerad

Fråga: Det pratas ju om E10-bensinens påverkan på slangar och gummipackningar. Men det finns ytterligare ett problem. Den högre temperaturen gör att de stora motorerna lättare kokar. Den gamla bensenhaltiga bensinen var inte lika lättantändlig. Vad bör man göra? Skulle man kunna blanda i t.ex. 10% diesel i bensinen för att mera efterlikna den gamla? Ett projekt för Jim Lundberg… 

Mvh Arne

Svar: Frågan är alltså vad du bör göra med din gammelbil för att kunna köra den på E10. I bästa fall behöver du inte göra någonting. Jag rekommenderar dock att du gör en service på motorn, inklusive tändinställning och förgasarinställning.

Att motorer skulle koka lättare om de körs på etanol beror inte på bränslet. Det beror snarare på att motorn inte är rätt inställd. Kör du på E85 behöver du bestycka om förgasaren, annars får du fel bränsleblandning och motorn blir för varm. I sammanhanget är det även klokt att justera tändningen.

Etanol, och även metanol, gör snarare att motorn går en aning kallare, det vill säga om motorn är rätt inställd för bränslet.

Etanol är en produkt som är snäll mot material. Är en slang klassad för att tåla bensin tål den också etanol. Är en slang klassad för att tåla etanol är det inte säkert att den tål bensin.

Att blanda diesel i bensinen är inget jag kan rekommendera, det förvandlar inte E10 till något annat än just E10 med diesel i.

Jim håller för övrigt på och testar det nya bränslet. Artikel/artiklar om detta kommer i Classic Motor och då belyses även de olika bränslenas flyktighet.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

20 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206