Brytare med eller utan axel till Sachs?

Den vänstra brytaren saknar axel och ska då sitta på en tändplatta med axel. På den högra brytaren sitter det en axel och den ska bara ha ett styrhål i plattan.

Brytare med eller utan axel till Sachs?

Publicerad

Fråga: Skall byta brytarspetsar på min Sachsmotor och tänkte använda Bosch original. Tändplattan har axel monterad men det finns bara brytare med axel, skall man ta bort axeln på plattan eller brytarna?

Robban

 

Svar: Det är lättast att ta bort axeln i tändplattan. Den är gängad och låst med ett körnslag från baksidan, men med en liten polygrip går den att gänga ur. Sen borrar man upp hålet i tändplattan för de nya brytarnas axel som även sticker ut på baksidan som en styrning. Se bildserien.

Jim Lundberg

Vänstra plattan har bara ett styrhål och ska ha brytare med inbyggd axel. Högra plattan har en axel.

Axeln är gängad i plattan och lossas med en polygrip. Det kan gå lite trögt i början då axeln är låst med ett körnslag från baksidan.

Axeln är lossad. Nu använder man det gängade hålet som styrhål för brytarna med axel då denna sticker ut lite på baksidan av brytarna.

Axeln som sticker ut på baksidan av brytarna är vanligtvis 4 mm vilket är den diameter som styrhålet ska få.

Avslutningsvis så borrar man upp det gängade hålet till 4 mm och tändplattan är nu konverterad till brytare med axel.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206