E10 i modern klassiker

Fråga: Kan jag köra på E10 med min Lincoln Town Car? Motorn är en 4,6L V8, och bilen är en 2002.

Svein

Svar: Din bil är egentligen för ny för Classic Motor, men vi tar upp den ändå då frågan är relevant för ägare av många moderna klassiker.

Mycket enkelt förklarat klarar så gott som alla bilar efter 1988 års modell av att köras på E10 utan problem. Så gott som alla bilar har då insprutning och katalysator och med det ett antal givare och styrenheter. Dessa känner av vilken bränsle/luftblandning motorn får och justerar sedan blandningen, tändningen med mera tills förbränningen blir optimal. Även insprutare före 1988 brukar kunna ställa om sig till optimal förbränning efter bränsle/luftblandning.

Svaret på din fråga blir alltså ett ja, det kan du. Det rullar ju även en och annan Lincoln i Finland och där har de kört på E10 i sådär tio år.

Lycka till

Robert Gustavsson

 

Uppdaterad 2021-08-04

Fråga: Jag undrar om  den högre etanolhalten i nya E10 bensinen, kan skada aluminiumrör som finns vid insprutnings-spridarna på  t.ex Volvo bilar från 1990-talet.

Francis

Svar: Hej igen Francis. Din Volvo är också för ny för Classic Motor, men vi svarar på den i alla fall. Jag har kikat på några forum och inte hittat några alarmerade problem med aluminiumrören på Volvobilar från 1990-talet, inte ens på de som kört på E85 längre tid. Inte heller från våra vänner i Finland har vi hört om några problem på Volvo, där de haft E10 i cirka 10 år. Men jag förstår din oro då material som zink, mässing, koppar, bly och aluminium är mer känsliga för etanol än för bensin.

Lycka till

Robert Gustavsson

Uppdaterad 2021-08-09

Fråga: Jag har läst på internet att vissa tillverkare inte vill att man kör insprutningsbilar på E10. Detta skulle gälla bilar från tidigt 1990-tal till sent 2000-tal. Anledningen skulle vara att spridarbryggor i aluminium skulle få utfällningar och dessa med tiden skulle sätta igen spridarna. Jag undrar om detta är korrekt.

Francis

Svar: Hej Francis och tack för din fråga som jag kortat ner en aning. Din fråga rör sig egentligen om bilar som är för nya för Classic Motor, men vi tar upp den ändå.

Ett kritiskt tankesätt och vanligt sunt förnuft gör att man kan hoppa över ganska många påståenden som finna på internet. I det här fallet handlar det om ”vissa biltillverkare” vilket är en ganska diffus beskrivning, så även att fällningar som sätter igen spridare ”med tiden”.

Visst kan etanol reagera mot aluminium, men jag har inte sett något test som visar att det skulle vara så aggressivt att det skapar fällningar som sätter igen spridare.

E10 har använts i tio år i Finland och är standardbränsle i länder som Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Frankrike, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Tyskland, Ungern, Rumänien och Slovakien. Bränslet används även i USA.

Det sunda förnuftet säger att i dessa länder körs en hel del bilar med spridarbryggor och skulle bränslespridarna sätta igen sig skulle säkert biltillverkarna själva gå ut och varna ordentligt.

Lycka till

Robert Gustavsson

Länk: Bil Swedens lista över bilar som går att köra på E10 enligt biltillverkarna själva

Rulla till toppen