Slirande koppling på Monark Blue Arrow

Fråga: Jag har en Monark Blue Arrow som jag renoverade för nästan 25 år sedan och har åkt mycket på. Den går som en klocka men jag har ett litet problem. Kopplingen har en benägenhet att slira. Jag har nu åter bytt till nya lameller och nya fjädrar utan resultat.

För att undvika slirning måste jag spänna åt fjädrarna väldigt hårt med resultat att jag bara precis orkar dra in kopplingshandtaget med en hand. Risken att kopplingswiren går av är uppenbar. Jag bytte till transmissionsolja i år men det gjorde ingen märkbar skillnad. Någon som haft liknande problem? Tips vad man kan göra?

Lennart Löfqvist

 

Svar: Kolla först och främst att kopplingsmekanismen är korrekt inställd. Kopplingsvajern ska ha cirka 2 mm spel och kopplingsarmen på motorn ska justeras med skruven i kopplingens centrum tills armen står mitt för markeringen i blocket (nedre bilden) när kopplingen precis ska till att aktiveras.

Sen kan det vara så att stållamellerna kan behöva ruggas upp vilket man med fördel gör med en nylonborste med inbyggt slipmedel. Då ska man slipa så att slipreporna ligger radiellt (från centrum och utåt). Även korken i friktionslamellerna kan bli ”hal” på ytan och då kan man slipa av ytan mot ett finkornigt slippapper (korn 320 – 400) placerat på ett plant underlag.

Det låter som att spänsten i fjädrarna på din hoj räcker till – men ett kopplingshandtag kan gå väldigt trögt och därför ge sken av att fjädrarna är starka och kopplingsmekanismen är feljustera. Detta för att vinklarna mellan tryckytan på kopplingsarmens axel och tryckstängerna blir för stora eller för små.

Nu vet jag inte vad för typ av transmissionsolja du hällt i, men det kan vara en idé att testa särskild motorcykelolja då dessa oljor är framtagna för att fungera ihop med våta kopplingar.

Jim Lundberg

Slirande koppling på Monark Blue Arrow
När kopplingsmekanismen är rätt korrekt justerad ska armen stanna mittför markeringen (röd på bilden) i motorblocket. Det är här som kopplingen precis ska börja aktiveras när man drar in kopplingshandtaget. Justeringen görs på skruven i kopplingens centrumet.
Scroll to Top