Vitt på tändstiftet

Fråga: Hej Robert. Jag bytte till nya tändstift på min Ford V6 (en 1960-talare) i vintras. Enligt rekommendation användes BP6HS (NGK) och avstånd 0,8mm. Tog slumpvis ur 3 stift och de var i fallande grad grå till vit enligt foton.

Stämmer det att stiftet skall egentligen skall vara brunt och hur påverkar i så fall att det är vitt. Betyder det att stiftet är för kallt? Borde jag byta till BP5HS?

Mvh
Håkan

Svar: Hej Håkan.Jag vill påstå att stiftens färg ska vara grå om motorn går bra. Vit beläggning antyder en för snål blandning medan svart en för fet blandning. Har du för varma stift får motorn en tendens att glödtända. Stiften får vit beläggning samt små ”vårtor” eller noppor kring mittelektroden. Med för kalla blir stiften svarta och motorn orkeslös.

För tändstift från Bosch gäller högre siffra är varmare stift, medan siffrorna på tändstift från NGK är tvärt om – en högre siffra betyder kallare stift.

Vore det min bil (och att motorn då går bra utan glödtändning) skulle jag i första hand ge motorn en aning fetare bränsleblandning innan jag började byta ut stiften.

Lycka till

Robert Gustavsson

Scroll to Top