Information om Maraton motorcykel från 1955

Fråga: Hei! Jeg har en 1955 Maraton motorsykkel med JLO 150 cc motor. Finner ingen info om denne på nettet. Vet at den er produsert hos Maraton AB J. Benson Eskilstuna eller Malmö. Ser etter info om disse Motorsyklene og håper dere kan hjelpe. ser også etter deler til håndbroms arm. Feste til vajer på bromsarmen Og kick til JLO motoren.

Mvh

Hein-Inge Graaberget

 

Svar: Varumärket Maraton var ursprungligen AB J. Bensons. I slutet av 1940-talet samarbetade Benson med Nymans Verkstäder, NV, i Uppsala och då tog man fram JB 128-motorn som sedan hamnade i NV:s motorcyklar som fick heta NV-JB. Men dessa såldes även som dekaltrimmade (Badge Engineering) under namnet Maraton.

Men någon gång in på 1950-talet så tog konkurrenten Monark över varumärket Maraton och de motorcyklar och mopeder som då såldes under varumärket Maraton är egentligen bara dekaltrimmade Monarkprodukter.

Tittar man på din motorcykel så verkar den bygga på Monarks Blue Top Fighter (M91) med den skillnaden att din Maraton har ett nerdraget avgassystem samt en tillbyggnad av ramen under motorn för skjutsfotpinnar. Monarks Top Fighter och Blue Top Fighter var i Sverige riktade till 16-åringar som fick köra denna typ av maskiner på allmän väg bara vikten understeg 75 kilo och att man inte fick ha passagerare.

Jag vet inte hur reglerna såg ut i Norge, men det kan ju vara så att din maskin är anpassad till den norska marknaden med möjligheten att kunna ha med en passagerare. Jag hittar inte din modell i Monarks svenska modellprogram. Den verkar vara en landsvägsversion av Monark M91 med plats för passagerare.

Om du letar delar till själva motorcykeln så är det alltså Monarkdelar du ska söka efter. När det gäller ILO-motorn så kan det finnas delar i ursprungslandet Tyskland.

Är det någon som kan tipsa Hein-Inge om delar? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Information om Maraton motorcykel från 1955
Information om Maraton motorcykel från 1955
Styrhuvudet på Hein-Inges Maarton.
Information om Maraton motorcykel från 1955
Monark Blue Top Fighter från 1955. Skillnaden mot Hein-Inges Maraton är att denna har uppdraget avgassystem, något kortare sadel samt saknar fästet för skjutspinnar.
Scroll to Top