Smörjning av NV-RE från 1950

Fråga: Hej. Har precis köpt en fungerande NV-RE 1950. Svårt att hitta vad som gäller med vilken typ och mängd av olja som ska användas, växelhus etc, och när. Ett säkert svar har jag, men går det att få komplett hjälp/svar?

  1. Oljeinblandning i bensinen:        4 % (1:25)
  2. Olja i växellådan:                        ?
  3. Kopplingsmekanism:                   ?
  4. Framgaffel:                                  ?
  5. Luftfilter:                                     ?

 

Fåröhälsningar/Beppe

 

Svar: Okej – vi tar frågorna i tur och ordning.

  1. 4 % (5 % under inkörning).
  2. 1/4 pint (1,42 dl) SAE 50 motorolja.
  3. SAE 50 motorolja upp till nivåpluggen.
  4. SAE 20 eller 30. 17 – 18 cl (vid tom gaffel)
  5. Doppa filtret i valfri motorolja och låt överskottet droppa av.
  6. Sadel: motorolja var 100:e mil.
  7. Hjulnav: packas om med konsistensfett var 1000:e mil.

Observera att växellåda och koppling fungerar bra med flytande fett och detta är att föredra om det uppstår läckage med enbart SAE 50. Blanda i så fall valfri olja med konsistensfett tills blandningen rinner sakta vid rumstemperatur. Ingen smörjintervall uppges för växellåda och koppling men byte 1 gång/år kan vara lämpligt.

När det gäller gaffeln så får man fylla på lite olja i taget genom att lossa de gängade pluggarna uppe på övre gaffelkronan. Gaffeln saknar tätningar och häller man i för mycket börjar det att rinna utanpå gaffelbenen och ner på bromsen.

Jim Lundberg

Smörjning av NV-RE från 1950
Transmission/koppling. A = påfyllning, B = nivåskruv/avtappning.
Scroll to Top