Ferlec automatkoppling

Fråga: Jag har hand om en Renault 4cv 1956. Allmänt en trevlig bilmodell och denna är intressant genom att den är utrustad med Ferodo SA’s koppling, kallad FERLEC. Det introducerades 1955 och fanns med ända t.o.m. Dauphine-modellen! Det är inte en automatväxel utan ”automat”-koppling.

Liknande system fanns på SAAB, DKW, VW mfl. och tror jag hette ”Saxomat”

Min fråga utgår dels ifrån att 4cv har 6V-elsystem med en likströmsgenerator. Dels att FERLEC jobbar med elektromagnetisk koppling som styrs av en ”reostatbox” enligt principen att laddningen (eller ”motorns varvtal”) avgör om kopplingen går i ingrepp eller ej.

En 1956:a har ju automatchoke och där bör man invänta tomgångsvarvet vid ”varm” motor annars ”driver” bilen när man skall lägga i växeln, och då hugger det och man får motorstopp.

Till frågan; Likströmsgeneratorn är inget under av laddare då den laddar mer vid högre varv?! Tanken är att kunna nyttja en växelströmsgenerator. Jag har ytterst små kunskaper i bil-el men spontant anar jag att det blir tokigt att byta generator i detta fall, eller har jag fel? Erfarenhet av växelströmmare (6V!) på min -54’a är annars enbart goda, även under nattorientering med låga motorvarv och helljusbehov…

Andreas

Svar: Mina kunskaper om Ferlec automatkoppling är minimala. Men som du beskriver det vore det fel att byta till växelströmsgenerator. Då gissar jag att kopplingen hugger direkt och du får motorstopp, alternativt skuttar iväg eftersom du får full laddning direkt. Med likström drar kopplingen mer normalt som jag förstår det.

Kanske vore en manuell choke en lösning på problemet? Jag tror ingen skulle misstycka en sådan ombyggnad om det gör bilen mer körbar. Annars får du ta det som en del av charmen att du får varmköra motorn innan du drar iväg.

Robert Gustavsson

Scroll to Top