Silikon eller inte?

Fråga: Silikonbaserad bromsvätska har man hört rekommenderas för veteranbilar då den är snällare mot lacken om man skulle råka spilla. Den tar inte upp fukt dvs behöver inte bytas lika ofta. Men det verkar finnas många olika bud om detta…Vad rekommenderar ni till våra äldre bilar som körs lugnt och där man inte vill byta så ofta som vardagsbilen som skall ha ny bromsvätska var 2-3 år?

Lennart

Svar: Det finns många bud om silikonbromsvätska eller inte i gammelbilen. Den lär vara snällare mot lack och tar inte upp lika mycket fukt som glykolbaserad.

Å andra sidan smörjer silikonbaserad vätska systemet sämre än glykolbaserad bromsvätska. Dessutom är den inte lämplig i bromssystem med låsningsfria bromsar (ABS) även om det finns vissa speciellt framtagna silikonvätskor som fungerar.

Bromsvätska som är klassad som DOT 5 är silikonbaserad medan DOT 5.1 som är en glykolbaserad bromsvätska som har egenskaper i klass med DOT 5. Numera har dock utvecklingen gått framåt och dagens bromsvätskor som uppfyller DOT 4 är i nästan lika bra som DOT 5.1.

Problemet som jag ser det med silikonbaserad bromsvätska är att den inte blandar sig med vatten. Eftersom vatten är tyngre kommer eventuell fukt som finns i ett bromssystem hamna i systemet lägsta punkt, oftast bromsoken eller bromscylindrarna. Oken blir som bekant varma och vattnet kan börja koka. Vatten kokar vid ungefär 100 grader Celsius medan silikonbaserad bromsvätska ska klara av ungefär 260 grader Celsius innan den börjar koka.

Men för att svara på din fråga – jag rekommenderar att du fortsätter att köra med glykolbaserad bromsvätska. Med de moderna vätskorna är det sällan några problem med att de tar upp fukt och för egen del kör jag med vanligglykolbaserad bromsvätska i mina gammelbilar.

Lycka till

Robert Gustavsson

Scroll to Top