Hur fungerar choken på DKW 250?

Fråga: Hur fungerar choken i en förgasare med märket Bing AJ 2-26? Inte är väl det meningen att man ska dra på choken för att motorn ska orka gå för fullt? Motorn är en DKW 250 tvåtaktare från 1953.

Tillägg: choken är inbyggd i trotteln den ska väl följa med trotteln upp vid gaspådrag, eller fungerar den omvänt, regleras med ett vred på styret? Drar jag på choken öppnar jag insuget lite konstigt kan jag tycka – eller inte. Tack på förhand.

Ingemar Granlöf

 

Svar: Ordet ”choke” kommer från engelskan och betyder ”kväva” eller ”strypa” och det är precis vad choken gör på en förgasare – den stryper luftflödet så att motorn får en fetare bränsleblandning vilket ofta krävs vid kallstart.

Om du måste dra på choken trots att motorn är varmkörd betyder det att motorn får alldeles för mager bränsleblandning. Ta ur huvudmunstycket och rengör det. Rätt storlek på munstycke till din förgasare är 110.

I vissa fall kan en mager blandning bero på att flottören stänger för tidigt så att flottörhusnivån blir för låg. Viktigt är att inte köra med för mager blandning. Motorn blir onormalt varm och får dessutom sämre smörjning – saker som kan leda till att motorn nyper eller skär.

Tillägg: Om du har en invändig chokeslid så manövreras den oberoende av trotteln med en egen vajer som går till ett chokereglage på styret. Sliden står kvar i inställd position oavsett hur trotteln rör sig. Vid kallstart så släpper man ner sliden så att den bromsar luftflödet något så att undertrycket ökar i förgasaren. Då sugs det upp mer bensin ur nålmunstycket under trotteln och blandningen blir fetare. När motorn kommit upp i temperatur drar man upp sliden så att den inte längre är kvar i luftströmmen.

Jim Lundberg

 

Hur fungerar choken på DKW 250?
Här syns chokesliden när den är nere i botten (=aktiverad choke) och trotteln står på halv gas. (Amalförgasare)
Hur fungerar choken på DKW 250?
Fortfarande full choke men nu är det även full gas. Som synes så rör sig trottel och chokeslid oberoende av varandra.
Scroll to Top