Husqvarna Flinta som inte svarar på gasen

Fråga: Hej Experter. Jag försöker få en Husqvarna Flina 50 cc att gå bra. Med original förgasare och cylinder. Den svarar knappt på gas och reagerar knappt när man vrider 1-2 varv på munstycket. Efter ca 15 sek stannar den, då är den sur och behöver luftas.

Jag har bytt kondensator, brytarspetsar och tändstift. Brytarna står nu på 0,4 mm och öppnar 2 mm f.ö.d. Förgasaren är noggrant rengjord även i kanalerna.

Kolv och ringar är nya och cylinderloppet ser bra ut (inga repor eller vändkant) Packningen mellan förgasare och cylinder är i bra skick och tätar. Jag har även provkört utan luftburk och avgassystem men ingen skillnad.

Jag har även kollat att ingen av ramlagerpackboxarna hoppat loss. När jag hade hällt tillbaka växellådsoljan och luktade i burken som oljan varit i så luktade det bensin. Så frågan är hur viktigt det är att packboxarna inte är slitna och om slitna boxar kan vara orsak till den dåliga gången.

Jag har även provat att spreja startgas mot färgasarinsuget utan luftburk när motorn går men den reagerar bara vagt på det.

Mvh

/Arne

 

Svar: Den packbox som brukar ta slut först är den som sitter på svänghjulssidan eftersom den endast får smörjning av den oljeblandade bensinen i vevhuset. När den packboxen börjar läcka blir motorn svårstartad och kräver ofta rullstart (= höga varv) för att starta. Om den startar måste den sen hållas på höga varv – annars stannar den.

Packboxen på transmissionssidan håller oftast längre då den är smord från två håll. Den har ju växellådsolja på utsidan. Men den håller inte för evigt och börjar den läcka kommer olja att sugas in i vevhuset och bensin att tryckas ut i växellådan. Trycket i vevhuset växlar ju mellan över- och undertryck beroende på i vilken riktning kolven rör sig i ett givet ögonblick. Här märks det mindre av de symtom som den andra packboxen ger eftersom växellådsolja ”tätar” lite där det läcker.

Har din motor kvar originalpackboxarna så är dessa över ett halvsekel gamla och även om motor skulle stått på en hylla under den tiden så har gummit åldrats. Det som vore intressant att veta är om tändstiftet är vått eller torrt efter ett startförsök. Du uppger dock att den blir ”sur” och det tolkar jag som att stiftet blir vått. Är det nu vått kan det bero på svag gnista och styrkan på denna styrs av fältbrytningsavståndet (som ska bli korrekt vid rekommenderat brytaravstånd, abriss, – men inte alltid). Abrissmåttet är för Stefa K1: 7-11 mm och för Stefa E: 9-12 mm.

Men om oljan luktar bensin så finns det ett läckage mellan vevhus och växellåda och då kan tändstiftet bli vått av den olja som sugs in och hamnar i förbränningsrummet. Då hjälper inte ens startgas. Ett oljigt tändstift måste rengöras eller bytas.

Är tändstiftet torrt så kommer det inte fram någon bensin och då kan det bero på tjuvluft från en läckande packning eller packbox.

Hur som helst så ska man inte ha bensinblandad olja i växellådan då fiberlamellerna kan skadas av bensinen. Har man dessutom en tidig Flintamotor har den tandrem och den mår inte heller bra av bensin.

Jim Lundberg

Scroll to Top