Har fettet stelnat i min Sachsmotor?

Fråga: Hej. Jag har Sachs 98:a, renoverad för cirka 5 år sedan. Min fråga är: kan fettet ha stelnat och behöver jag plocka isär motorn för rengöring? Och hur mycket flytande fett ska vara i?

Mvh

B.L

 

Svar: Vanligt konsistensfett kan stelna om det kommer i kontakt med fukt och blir nästan som stearin. Men i Sachsmotorn ska det vara flytande fett och det bör inte stelna på samma vis. Men om motorn stått torrt och helst lite varmt så ska det inte vara någon fara med fettet.

Men något man kan göra är att hälla i någon deciliter motorolja – typ SAE 30 gräsklipparolja – och sedan ge sig ut på en åktur så motorn blir ordentligt varmkörd. Oljan och värmen, i kombination med vibrationer och roterande kugghjul, kommer att lösa upp fettet som man sedan tappar ur medan motorn är varm.

Så gjorde man ofta förr – man hällde i en så kallad sköljolja efter att man tappat ur den gamla oljan, Sedan körde man motorn en stund med sköljoljan som därefter tappades ur och avslutningsvis fyllde man på med ny motorolja.

Sachsmotorn ska ha 40 gram flytande fett var 150:e mil fördelat på 20 gram i växellådan och 20 gram i kopplingen. Flytande fett tillverka man själv genom att blanda fett och olja (valfri) till blandningen får en konsistens som rinner sakta vid rumstemperatur.

Obs! Man ska aldrig trycka in konsistensfett i motorn. Detta är för tjockt och kommer bara att lägga sig på väggarna i motorn så att kuggar, lager och axlar kommer att gå osmorda.

Jim Lundberg

Scroll to Top