Växelproblem på Fram King Clipper

Växelproblem på Fram King Clipper

Publicerad

Fråga: Jag har nyligen köpt en Fram-King Clipper från cirka 1964 med Zweirad Unionmotor. Årtalet var lite oklart då säljaren själv inte visste säkert.

Jag fick lite problem med växlarna när jag kört ett tag och upptäckte att stoppstiftet till fotväxelpedalen såg lite knepigt ut. Det är stiftet som håller returfjädern och medbringararmen på plats precis bakom kickstartaxeln. I din bok hade du med som exempel att det fästet där stiftet sitter brukar spricka på de här motorerna.

Jag undrar om detta ska sitta fastskruvat eller om det är meningen att det ska sitta löst och kunna röra sig upp och ner?

Mvh Anders

 

Svar: Det här är den svaga länken på Zweirad Unions motorer. Stoppstiftet sitter i en liten hals som sticker ut från motorblocket och kör man på något med växelpedalen – eller stampar lite för hårt på den, så spricker godset runt hålet för detta stift.

Jag tror att det ursprungligen fanns en gänga på stiftet och i dess hål. Jag har aldrig sett en motor där detta förband varit oskadat, men jag tycker mig kunnat se spår av en gänga i de rester av hålet som varit kvar. Om godset i blocket inte har spruckit kan du limma fast stiftet i blocket med någon form av spaltfyllnadslim, exempelvis Loctite 638 som används för att exempelvis limma fast drev och remskivor på axlar.

Avfetta noga både hål och stift innan limning. Se till att stiftet inte lutar åt något håll medan limmet härdar och rör det inte under härdprocessen som tar 20 minuter för så kallad "hanteringsstyrka" vilket inne bär att limmet inte nått full styrka, men kan hanteras. Full styrka uppnås efter drygt ett dygn så innan dess ska man inte belasta limfogen.

Jim Lundberg

Stiftets infästning i blocket är relativt klen och det behövs inte särskilt hårdhänt hantering av växelpedalen för att godset runt stiftet ska brista.

Är det resterna av en gänga som syns i botten på hålet?

Stiftet till Anders motor. Här syns ingen gänga på den del som ska sitta i blocket (vänster sida), men är det inte en låg kontramutter som sitter på stiftet?

Så här kan det också se ut på Zweiradmotorn. Här har man "lagat" skadan med en klick Plastic Padding.

Göran Andersson har skickat in bilder på vad man kan göra om blocket till stoppstiftet har spruckit.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt kulör till Puch Nevada

1 kommentar

camaro88: Kolla med WWW.Puchverkstan.se

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206