Victoria MS 50 som glappar när den är varm

Victoria MS 50/MS 51 har ett magnetlager som ramlager på vänster sida.

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en moped med en Victoria MS50-motor. När den är kall finns ett knappt kännbart glapp i lagret bakom svänghjulet. När den är varmkörd är den så glapp att magneten slår i spolarna innanför. Min spontana tanke var att det borde vara tvärt om, dvs mindre glapp då den är varm och materialet utvidgat sig något. Hur ligger det till egentligen?

Robert

 

Svar: Victoriamotorn har ett spårkullager (höger sida) och ett magnetlager (vänster sida) som ramlager. Det senare misstas ofta för att vara ett vinkelkontaktlager, men det är egentligen ett vanlig spårkullager där man slipat ur den yttre lagerringen ända fram till lagerbanan så att lagret lätt kan drar isär vid demontering. Magnetlager heter de för att de ursprungligen satt i tändmagneter, Både Sachs och Puch mopedmotorer har denna typ av ramlager på bägge sidorna.

När vevhuset i motorn värms upp så expanderar godset vilket leder till att ramlagren kommer längre ifrån varandra. Vevhuset beter sig alltså som en ballong när man blåser upp den – alla innerväggar rör sig från varandra. Har man vanliga spårkullager så påverkas bara axialspelet när vevhuset expanderar. Men om man har ett eller två magnetlager så kan det även påverka radialspelet.

Det händer att man shimsar vevaxlar med magnetlager tajt för att på så vis minska glappet i både axiell och radiell led – precis som när man tajtar ihop ett hjullager på en bil med koniska rullager. Men det som händer i ett magnetlager (eller ett spårkullager) när man shimsar till små axialspel är att kulorna tvingas ur botten av lagerbanan och upp på kanten där kontaktytan mellan kulor och bana blir liten.

Visst, man får ner bägge spelen, men det är en relativt kortvarig lösning då den lilla kontaktytan leder till högre tryck och hårdare slitage. Dessutom så leder denna form av "justering" till att minsta ökning av avståndet mellan lagren leder till stor ökning av spelrummen.

Jim Lundberg

Magnetlager. Ej att förväxla med vinkelkontaktlager som tål axiell belastning på ett helt annat sätt.

Magnetlager ger "stort lager med små mått" men är egentligen bara ett nerslipat spårkullager.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt kulör till Puch Nevada

1 kommentar

camaro88: Kolla med WWW.Puchverkstan.se

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206