Avgasmuttern lossnar på Sachsmotorn

Fråga: Hej! Jag har två funderingar:

1: Jag skulle vilja vässa min 3,8 hk 12 mm trim till min Compact utan att sätta på en 17 mm trim som jag tycker är svårkört. Jag tänkte mig att ta ut lite större portar i 12 mm cylindern. Är det en framkomlig väg och hur bör jag göra i så fall?

2: Avgasmuttern på min Sachs skruvar loss sig under gång. Jag har testat att använda både koppar- och grafitpackning och har köpt ett speciellt verktyg för att dra åt muttern. Jag har tagit i hyfsat ordentligt men inte med all kraft. När jag var tonåring vet jag att jag bankade dit muttern med skruvmejsel och hammare, men det känns för våldsamt.

Tack på förhand och vänliga hälsningar

Patrick

 

Svar: Några trimtips kan vi inte ge från Classic Motor så där får du förlita dig på våra läsare som kan lämna tips i kommentarsfältet. När det gäller avgasmuttern så har den ju en tendens att lossna ibland på Sachsmotorer. Om man nu dragit åt den ordentligt med en riktig nyckel och den lossnar ändå, trots packning, så kan det vara så att vinkeln på krökens fläns inte stämmer med pipen på cylindern.

Testa med att ta bort ljuddämparen och se hur kröken ställer sig när du dragit åt avgasmuttern. Om nu bakre änden på kröken pekar i en annan riktning än var ljuddämparen sitter så kan det vara aktuellt att bocka om kröken (krävs rödvärme) eller att göra om fästet till ljuddämparen utifrån hur den hamnar när kröken sitter dragen med sin mutter.

Jim Lundberg

Avgasmuttern lossnar på Sachsmotorn
En snällare metod än hammare och skruvmejsel är att använda en så kallad haknyckel när avgasmuttern ska dras åt. Dessutom kan man dra riktigt hårt med en haknyckel.
Scroll to Top