Oljebyte på Husqvarna mod 30 Lyx

Fråga: Det gäller en MC Husqvarna mod 30 lyx från 1954. Ska byta olja i transmission/växelhus. Tar bort den sexkantiga avtappningsskruven och ut kommer knappt 1 dl olja. Kollade före avtappningen via nivåskruven att oljehuset var fullt. Borde således rinna ut ytterligare ca 6 dl. Har tittat in i nivåpluggshålet och det verkar som om en hel del olja finns kvar. Finns ytterligare någon avtappningsskruv?

Kjell Skepö

 

Svar: Husqvarnamotorn har en lite speciell oljefördelning. Från början hade denna motor separata oljor för växellåda respektive transmission, men Husqvarna gjorde sedan om motorn så att all olja kunde cirkulera fritt mellan växellåda och transmission. Man rekommenderade till och med att de tidigare motorerna skulle modifieras så att även dessa fick gemensam olja för växellåda och transmission.

På bilden längst ner ser man avtappningspluggarna samt nivåskruven. För att tömma motorn helt måste alltså bägge avtappningspluggarna lossas. Det är alltid bra att luta hojen lite åt bägge hållen för att få ut den sista slurken olja.

När det droppat klart fyller man på med 0,7 liter SAE 50-olja. För att kontrollera nivån med nivåskruven bör man dock köra motorn en stund så att oljan hinner fördelas mellan de två utrymmena.

Men om du ändå inte får ut alla olja så kan det vara så att det ligger packningsrester/korksmulor/packningsklister över hålet för pluggen. Då får man sticka upp en ståltråd i hålet för att känna efter om det tar stopp. I så fall måste man öppna motorn och ta ut alla föroreningar så de inte ställer till med mer otyg.

Jim Lundberg

Oljebyte på Husqvarna mod 30 Lyx
Kjells motor med dess avtappningspluggar
Oljebyte på Husqvarna mod 30 Lyx
Nivåskruven på Kjells motor.
Oljebyte på Husqvarna mod 30 Lyx
Oljepluggarnas placering på Husqvarnamotorn.
Rulla till toppen