Nålposition på treväxlad Sachsmotor

Fråga: Mors igen Jim. Min fråga är hur nålen skall stå i trotteln på en treväxlad fotväxlad Sachsmotor. Ibland står det tredje hacket eller i andra. Menar då hur den är bestyckad som ny. Har helt glömt bort hur alla dessa moppar och motorer var satta. Hittar inget nånstans om det. Tacksam för svar.

Mvh

Gunnar Jansson

 

Svar: I instruktionsböckerna till mopeder med Sachsmotor brukar det anges att clipset ska sitta i spår 2 uppifrån räknat. Men detta är inte hugget i sten. Beroende på toleranser i förgasaren, slitage och liknande kan ban behöva testa sig fram. Nålpositionen styr blandningsförhållandet upp till cirka trekvarts gas – över det är det huvudmunstycket som tar över.

Om nålen sitter för lågt så blir blandningen mager och symtom på detta brukar vara att motorn tvekar när man gasar. Ibland kan det även komma en förgasarsmäll vid gaspådrag. Då får man sänka den ett eller flera hack.

Om nålen sitter för högt blir blandningen för fet och då vill motorn gärna fyrtakta på halvgas. Om man vill ta reda på den optimala nålpositionen gör man ett så kallat ”Plug chop”. Man läser då av färgen på tändstiftets isolatorfot vilken ska vara ljusbrun.

Det går till så här: Kör mopeden på halv gas (det område där nålen arbetar) någon kilometer och stäng av motorn i farten. Den får inte gå ner på tomgång. Ta ur tändstiftet. Om det är ljusbrunt är nålen i rätt läge. Är det gråvitt sitter nålen för långt ner (= flytta ner clipset) och är stiftet svart sitter nålen för högt ( = flytta upp clipset.

Jim Lundberg

Scroll to Top