Nålposition på treväxlad Sachsmotor

Trottelnålens höjd justeras genom att flytta clipset från ett spår till ett annat.

Nålposition på treväxlad Sachsmotor

Publicerad

Fråga: Mors igen Jim. Min fråga är hur nålen skall stå i trotteln på en treväxlad fotväxlad Sachsmotor. Ibland står det tredje hacket eller i andra. Menar då hur den är bestyckad som ny. Har helt glömt bort hur alla dessa moppar och motorer var satta. Hittar inget nånstans om det. Tacksam för svar.

Mvh

Gunnar Jansson

 

Svar: I instruktionsböckerna till mopeder med Sachsmotor brukar det anges att clipset ska sitta i spår 2 uppifrån räknat. Men detta är inte hugget i sten. Beroende på toleranser i förgasaren, slitage och liknande kan ban behöva testa sig fram. Nålpositionen styr blandningsförhållandet upp till cirka trekvarts gas – över det är det huvudmunstycket som tar över.

Om nålen sitter för lågt så blir blandningen mager och symtom på detta brukar vara att motorn tvekar när man gasar. Ibland kan det även komma en förgasarsmäll vid gaspådrag. Då får man sänka den ett eller flera hack.

Om nålen sitter för högt blir blandningen för fet och då vill motorn gärna fyrtakta på halvgas. Om man vill ta reda på den optimala nålpositionen gör man ett så kallat "Plug chop". Man läser då av färgen på tändstiftets isolatorfot vilken ska vara ljusbrun.

Det går till så här: Kör mopeden på halv gas (det område där nålen arbetar) någon kilometer och stäng av motorn i farten. Den får inte gå ner på tomgång. Ta ur tändstiftet. Om det är ljusbrunt är nålen i rätt läge. Är det gråvitt sitter nålen för långt ner (= flytta ner clipset) och är stiftet svart sitter nålen för högt ( = flytta upp clipset.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206