Villiers 98 cc som tappat gnistan

För att utesluta fel i magneterna och fältbrytningsavståndet kan man mata tändspolen med ett batteri. Observera att man måste separera brytarkontakterna med en pappersbit eller liknande

Villiers 98 cc som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Villiers 98cc. Har bytt alla tänddelar, kondensator, tändspole, brytare, tändkabel, tändhatt, stift men fortfarande ingen gnista.

Vad kan vara felet?

Christer Johnsson

 

Svar: Börja med att kolla om det finns något som helst liv i tändsystemet. Gör så här: Ta av svänghjulet och stick in en tunn plast- eller pappersbit mellan brytarkontakterna. Skruva ur tändstiftet och lägg detta mot gods med tändhatten på. Ta ett 6-voltsbatteri och anslut ena polen (valfri) till motorns gods (jord).

Ta sedan en kabel från batteriets andra pol och dutta med den mot kondensatorns anslutning. Om alla delar är hela ska det uppstå gnistor på tändstiftet när man duttar mot kondensatorn. Om så är fallet ligger felet troligtvis i klena magneter eller att fältbrytningsavståndet (Abriss) är felaktigt.

Om det inte uppstår någon gnista när man duttar är någon del defekt. Du har bytt ut alla delar, men frågan är om det är nytillverkade eller begagnade. Gamla tändspolar med textilisolering är hygroskopiska och drar i sig fukt från den omgivande luften och kan därför vara gröna av ärg under skalet. Kolla även att ingen sladd ligger i kläm eller att eventuella genomföringar ör okej.

Jim Lundberg

"Den som var så fin på utsidan..." Gamla textilisolerade tändspolar kan vara helt förstörda på insidan för att de drar i sig fukt. Undvik så kallade NOS-delar när det handlar om äldre tändspolar. De är färskvara.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206