Oljiga tändstift på VW

Oljiga tändstift på VW

Publicerad

Fråga: Jag har en VW Jetta 1990 års modell med RP-motor. Bilen har gått cirka 12 000 mil och har gått kanonfint till helt nyligen då den började krångla vid kallstarter. Den startar fint, men när man ska åka iväg så bluddrar den som om den inte gick på alla burkar- Det blev nya stift, tändkablar rotor och lock, men den går ok först när den blivit varm efter cirka fem kilometer. Motorn svartryker när den är kall och nu är stiften är oljiga och svarta. Det började när jag nyligen tankade och jag undrar om dessa problem orsakats av nya bensinen. Jag har backat tändningen 3-4 grader. Jag hoppas på tips och råd.

Vänliga hälsningar Peter

Svar: För att förtydliga för övriga läsare handlar rör det sig om VW:s 1,8-liters motor på 90 hästar med Mono Jetronic insprutning. Oljiga tändstift och svartrök vid kallstart indikerar att motorn inte är okej. De vanligaste orsakerna till oljiga stift är dåliga/slitna kolvringar, dåliga ventiltätningar eller att vevhusventilationen är igensatt, eller för fet bränsleblandning. Att bilen ryker svart vid kallstart beror ofta på att den får för mycket bränsle, att du har fel på lambdasonden, har dåliga ventiltätningar eller dåliga kolvringar. Det kan även bero på att någon givare till kallstartsfunktionen är defekt/trasig.

På RP-motorn sitter det en givare nära tempgivaren om jag minns rätt. Dubbelkolla för säkerhets skull detta en verkstadshandbok. Vore det min bil skull jag börja med byta givaren/givarna till kallstartsfunktionen, kontrollera att vevhusventilationen inte är igensatt och därefter byta lambdasond om det inte hjälper. För egen del skulle jag även ställa tillbaka tändning till rätt läge först. Att det skulle vara dåliga kolvringar eller trasiga ventiltätningar känns mindre troligt då problemet uppstod relativt hastigt. Felen beror med största sannolikhet inte på att du tankat utan på att bilen trots allt är över 30 år gammal.

Lycka till

Robert Gustavsson

Uppdaterat: Hej igen. Nu har jag hittat felet. Trots nyligen bytta tänddelar mätte jag upp allt med multimetern. Rotorn var riktigt dålig trots att den bara var en månad gammal. Det får bli original så långt som möjligt nu.

Peter

Svar: Bra att det löste sig och tack för att du gav oss en uppdatering. Då vet vi nuemar att även en dålig rotor kan ge svarta och oljiga stift.

Robert Gustavsson

 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206