Husqvarna Novolette som inte går ner i varv

Fråga: Hej! Jag har en 2-växlad Novolette som går finemang. Men den har en egenhet att inte gå ner i varv direkt när man släpper gasen, utan ”hänger kvar” i någon sekund innan varven går ner.

Tomgången är helt stabil, och motorn visar inga typiska tecken på tjuvluft. Jag har dessutom blåst i insuget för att kolla packboxar och cylinderfot – helt ok. Trotteln löper fint och kärvar inte.

Så nu undrar jag hur flottörnivån påverkar sådant här? Hur märker man t ex för hög bränslenivå i flottörhuset, och vice versa?

Med vänlig hälsning

/Knut

 

Svar: Om en motor får för mager blandning kan den vilja hålla kvar varvtalet efter att man har släppt gasen. Det är samma sak som sker när man stänger av bensinkranen och låter motorn gå. Precis innan den stannar så rusar den upp i varv för att sedan stanna.

Mager blandning kan uppstå av flera orsaker. Tjuvluft, för litet (eller igentäppt) munstycke, eller för låg flottörhusnivå. Om vi håller oss till flottörhusnivån så är den lagd så att bränslenivån ska ligga några millimeter (har inga exakta uppgifter) under nålmunstyckets övre ände.

Tanken är ju att undertrycket i förgasaren ska lyfta upp bränslet i nålmunstycket så att det sprejas ut och blandas med den inströmmande luften. Är nivån för hög så går det ”för lätt” att lyfta bränslet och mängden bränsle blir då mer än det var tänkt och motorn går för fett – ofta med fyrtaktning som följd.

Om flottörhusnivån istället ligger för lågt blir det svårare att lyfta upp bränslet och då kommer en mindre mängd bränsle att sugas upp och motorn går då för snålt – ofta med högre motortemperatur och kraftlöshet som följd.

Man kan justera flottörhusnivån genom att försiktigt bocka om de små stag som påverkar själva flottörnålen (käglan) om sådana finns. Man kan höja nivån genom att fila av flottörnålen i underkant om man har en ringflottör som påverkar en lös nål (nedre bilden), men detta är ju en oåterkallelig åtgärd.

Men börja med att testa med att ge motorn en aning choke för att se om problemet försvinner. Då ska man bara ge så lite choke att motorn inte fyrtaktar vid full gas/full fart. Försvinner problemet vid lite chokning så kan man ju konstatera att blandningen är för mager och ta det därifrån.

Jim Lundberg

Husqvarna Novolette som inte går ner i varv
Om förgasaren har en lös flottörnål så kan man fila av änden på den (pilen) där flottören trycker mot. Då kommer flottören, och nivån, att stiga högre innan nålen stänger. Men filar man för mycket får man ju problem.
Rulla till toppen