Nita bromsband på motorcykel

Fråga: Söker nån som säljer lösa bromsband till min MC, har sökt men ej hittat, de är 19mm breda. Nåt man ska tänka på när man nitar fast dom?

Niklas

 

Svar: Nuförtiden limmar man oftast bromsbanden på backarna – även om de varit nitade innan. Bredden på bromsbanden justeras ofta genom att man väljer band som är något bredare än originalen och efter montering så slipar man ner banden till korrekt bredd.

Om man ändå vill nita fast sina bromsband på backarna så måste man först och främst se till att banden är avsedda för att nitas fast. Band som är avsedda att nitas har en starkare armering i materialet och väljer man band som är avsedda för att limmas så kan dessa smulas sönder under nitskallen.

Nästa steg är att man alltid ska börja nita mitt på bromsbandet och sedan fortsätta växelvis med att nita mot bandets ändar. Börjar man nita i ändarna kan det uppstå en puckel mitt på bandet när man närmar sig mitten. Börjar man enbart i ena änden så finns det risk för att bandet förskjuts så att nithålen i bandet inte stämmer med hålen i backen när man närmar sig andra änden.

Dessutom ska bandet borras i två steg för nitarna. Först en större diameter som ska svälja nitskallen och sedan en mindre diameter där nitens stam ska passera igenom. Djupet på den stora diametern är ganska kritiskt (har inga mått) – borrar man för grunt kommer nitskallen snart att ta i trumman och borrar man för djupt kan det lilla material som är kvar under nitskallen brista och då lossnar bandet, helt eller delvis.

Mitt tips är att du lämnar in backarna till en bromverkstad som får limma på nya band. Ta gärna med hela hjulet så de får mäta trummans innerdiameter vilket bestämmer vilken tjocklek det ska vara på banden. Kolla exempelvis med Bil och Industribromsar i Stockholm som även håller på med bromsar till veteranfordon.

Jim Lundberg

Scroll to Top