Växellådsolja till treväxlad Sachs

Fråga: Hej Jim & Co! Frågan gäller växellådsolja till Sachs treväxlad fläktkyld som för övrigt sitter på en Crescent 1189. Har tagit del av tidigare inlägg och förslag kring val av olja och det faktum att det är svårt att få tag på SAE 80 GL1.

1. Jag har hittat följande produkter, var vänlig se nedan och eftersom jag är en amatör på detta område vore det kanon att få höra era åsikter/råd.

Biltema Transmissionsolja

Eurolube

Moga

Castrol Hipress

2.Om någon av dessa oljor är rätt – är det läge att lägga upp ett litet lager om detta är en kvalitet som är på väg ut. Och tål dessa oljor lagring?

3. Hur ofta är det läge att byta olja på en moped som går max 10 timmar per år?

vänliga hälsningar

Olle

 

Svar: Om vi tar frågorna i tur och ordning:

1. Du kan köra med samtliga oljor som du länkat till, men jag skulle nog undvika Castrololjan som har en viskositet på SAE 140. Med en så tjock olja kan det hända att kopplingen tjuvdrar när man frikopplar. Dessutom kan det bli svårt att få i friläge av samma anledning.

2. Om vi säger så här: En mopedväxellåda kan smörjas med i stort sett vilken olja som helst. Det handlar om låga varvtal och låga kuggtryck. Om en oljesort utgår så är det bara att välja en annan. Istället för att räkna upp alla otaliga oljor som fungerar bra i en mopedväxellåda så kan vi vända på det – undvik transmissionsoljor av API-klass GL5 då vissa av dem kan angripa gulmetaller (bronser) som finns i bussningar (undantag finns). Jag kör själv nästan bara med gräsklipparolja (Motorolja SAE 30) i mina mopeder, motorcyklar, gräsklippare samt i växellådan på min Volvo Amazon. Du kan med andra ord hälla i valfri motorolja, transmissionsolja, motorcykelolja, automatlådeolja och så vidare. Undvik däremot motoroljor med antifriktionstillsatser då dessa kan leda till slirande koppling.

3. Om en moped har gått 10 timmar så har den rullat ungefär 30 mil. Rekommenderat oljebyte på mopeder brukar vara det tiodubbla – alltså intervaller på 300 mil. Det betyder att du rent teoretiskt kan köra på samma växellådsolja till hösten 2032. Men olja mattas inte bara ut – den förorenas också och det är vanligt att oljan i mopedväxellådor drar i sig vatten vilket märks på att oljan tappar sin genomskinlighet och börjar se ut som Baileys eller O’Boy. Kolla hur oljan ser ut på hösten. Ser den ut som när den var ny så kan den vara kvar i motorn tills vidare.

Jim Lundberg

Växellådsolja till treväxlad Sachs
Nästan alla typer av smörjoljor fungerar i en mopedmotor med några undantag. Undvik transmissionsoljor av klass GL5 då dessa kan angripa bronsbussningar, samt motoroljor som har antifriktionstillsatser vilka kan orsaka kopplingsslir.
Växellådsolja till treväxlad Sachs
Fast alla GL5-oljor angriper inte bronsbussningar. Denna transmissionsolja från Biltema håller API-klass GL5 men är ”snäll” mot gulmetaller som brons.
Rulla till toppen