Byta kupéfläkt i Volvo

Byta kupéfläkt i Volvo

Publicerad

Fråga: Jag adopterar eventuellt svärfars Volvo 144 S 1967. Har tills vidare två frågor.

1. Hur kommer man åt att rensa bort löv och annat skit från under gallret där friskluften kommer in?

2. Kupéfläkten behöver bytas....lämplig väg till den?

Henning

Svar: Hej Henning och kul att den kommer ut på vägarna igen. Jag rekommenderar (som vanligt) även att du skaffar en verkstadshandbok.

Om vi börjar med kupéfläkten är det ganska enkelt att komma åt den på 140-serien före 1971. Fläkten är centralt placerad vid kardantunneln inuti samma paket som innehåller värmeelementet.

Lossa slangarna till värmepaketet, du hittar dem inne i motorutrymmet och plugga igen dem om du inte vill dränera hela kylsystemet. Inne i kupén lossar du anslutningar till defroster, reglagewirar och liknande. Jag minns inte om metallstagen på sidorna fanns redan 1967, men i så fall lossa det på passagerarsidan. Du måste även lossa fästena i karossen samt strömkabeln till fläkten. Demontera hela enheten och ta bort klips och eventuella skruvar. Nu kan du byta fläkten.

Innan du monterar tillbaka allt rensar du bort så mycket löv och skräp som du kan. Om du vill kan du blåsa rent med tryckluft (räkna med storstädning efteråt) eller använda en industridammsugare. Ja det var visst svaret på din första fråga som löste sig själv.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Nynäsmacken Bromölla 1956

10 kommentarer

Per L: När jag började på Chalmers i Göteborg 1969 tankade jag min VW 1200 för 79 öre litern på slottsskogens bensinmack (Shell?). Undra just vad soppan kostade 1956?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206