Tanktätning eller svetsning på läckande Compact?

Fråga: Hejsan! Jag har en Crescent Compact 1252 med det klassiska bensinläckaget vid tanken och motorfästet, ingen stor läcka men det är alltid lite fuktigt av bensin där, är det bara svetsning som gäller? Och hur gör man det på ett säkert sätt? Läst lite om tanktätning man kan hälla i men frågan är hur det håller i längden.

Mvh Daniel

 

Svar: Kolla först så att det inte kryper bensin från bensinkranen. Tvätta och torka ramen och pudra gärna på lite talk så syns det tydligare varifrån det kommer. Men det är inte ovanligt att läckaget kommer från svetsningarna vid motorfästena i ramen på Compacten.

Grejen är den att sprickorna uppstår på grund av rörelser i materialet vid svetsfogarna och då är det inte säkert att så kallad tanktätning kommer att hålla i längden eftersom sprickan som ska tätas hela tiden rör sig när man kör.

Man kan börja med tanktätning, men problemet med det är att det kan krypa in bensin mellan tätning och tankvägg vilket kan ställa till det om man ändå måste ta till svetsen. Då får man inte ur all bensin som är fångad mellan tätskikt och tankvägg. Vissa fabrikat av tanktätning har dock så kallade ”removers” som kan lösa upp produkten.

Om man ska svetsa så måste man rengöra tanken kliniskt från bensin. Det är inte så att den kan sprängas, men det kan smälla rejält med stora eldpuffar som är nog så otrevligt. Börja med att skölja tanken med avfettning och skölj sedan med varmt vatten. Nästa steg är att ha i maskindiskmedel och varmt vatten igen. Lägg en plastpåse över tanklockshålet och dra dit tanklocket. Stäng även luftskruven,

Vrid och vänd på tanken/ramen så att diskmedlet når alla ytor. Skölj sedan med varmvatten. Rengör sedan noga runt det område som ska svetsas. Slipa med en roterande borste så att det blir metallrent cirka två centimeter åt alla håll från sprickan. Ställ ramen på ”huvudet” och ta ur tanklocket. Det kan komma någon puff ur detta hål, men värre blir det inte om man rengjort ordentligt.

Ta en vinkelslip och skär lite i sprickan så att det uppstår ett ”dike” så att svetsfogen går djupare och därmed starkare. Värm området som ska svetsas med en varmluftspistol eller gasolbrännare så att allt vatten från rengöringen dunstar från sprickan. Det är bra om man även droppar på lite aceton i sprickan och snabbt blåser omgående mot sprickan med tryckluft.

Det är nämligen så att vatten eller olja (tvåtakts) i svetsfogen kommer ge en porig fog och det vill man definitivt inte ha i en bränsletank. Efter svetsning och eventuell slipning ska svetsfogen läckagetestas. Borsta rent området och pudra på talk. Ställ ramen på rätt köl och häll i några deciliter lacknafta eller avfettning och låt ramen stå så en stund så syns det snart i talken om det läcker.

Jim Lundberg

Scroll to Top