Rengöra svänghjul från rost

Fråga: Hej! Hur tar man bort rost från magneterna i ett svänghjul? Undrar också hur många watt det ska vara till JB 128. i Stora Tvåtaktsboken står det 6 volt, 30 watt, Men i Monarks reservdelshäfte står det 6 volt 25 watt till M75. Jag har både 25 watts och 30 watts svänghjul. Vilket ska jag använda?

Mvh

Lasse Cedergren

 

Svar: Bäst är nog att slipa bort rosten med en roterande nylonborste med inbyggt slipmedel. Först ska man dock avfetta hjulet med exempelvis thinner eller aceton så att borsten inte geggar igen av olja och fett. Eftersom både rost och metallpartiklar är magnetiska så kommer en stor del av dessa att hålla sig kvar på magneterna efter slipning.

Då får man tvätta bort dessa med thinner eller aceton på en trasa, varvat med att blåsa med tryckluft. En liten neodymmagnet kan fungera som en ”dammsugare” och dra till sig partiklarna från svänghjulets magneter. Observera att man inte kan använda citronsyra eller liknande syror för rostborttagning då dessa angriper aluminium vilket svänghjulets stomme består av.

När det gäller effekten så vet jag inte om skillnaden mellan 25- och 30-wattssvänghjulen ligger hos hjulen eller i själva tändsystemet. Men det är bara att prova för att se om något svänghjul fungerar bättre än det andra. Men det finns (minst) två olika varianter på denna typ av svänghjul och skillnaden ligger i kilspårets placering. På nedre bilden syns vilka Stensholmssvänghjul som passar till vad.

Jim Lundberg

Rengöra svänghjul från rost
Det finns i huvudsak två olika svänghjul från Stensholm till motorcykelmotorer från denna period. Skillnaden ligger i var kilspåret sitter. Till JB 150 sitter kilspåret i riktning ”klockan 8” och till JB 128 och Husqvarna i riktning ”klockan 4” om hjulet står som på bilden.
Rulla till toppen