Fråga: Det finns ju mopeder där motor och andra delar passar varandra, men får man verkligen ta en motor från tex en Yamaha och sätta den på en Honda MT5? Sedan ta en tank från en gammal Crescent och hjul från en Husqvarna?
Var går gränsen egentligen?
Anders
Svar: Vissa saker får man ändra på en moped och andra inte. Jag har inte alla detaljer, men i huvudsak får man inte ändra på mopedens tekniska egenskaper. Alla mopeder här typgodkända vilket innebär att en ny mopedmodell besiktas av myndigheterna och blir mopedmodellen godkänd så skrivs dennes tekniska specifikation in och då är det den som gäller vid exempelvis en poliskontroll.
Med tekniska egenskaper så är ju motoreffekten det mest påtagliga. Att höja motoreffekten genom att trimma mopeden är då olagligt eftersom mopeden då kommer att gå fortare än vad lagen tillåter. Men det går att ändra på toppfarten utan att öka motoreffekten och det är genom att ändra på utväxlingsförhållandet mellan motor och bakhjul.
När man ändrar utväxlingen så gör man det vanligtvis genom ”drevning” vilket betyder att man byter ut fram- och/eller bakdrev för att höja utväxlingen så att mopeden går fortare med samma varvtal på motorn som innan. Men utväxlingen går även att ändra genom att man byter ut drivhjulet mot ett med en större dimension, alltså en större diameter än originalet.
För att ha koll på en mopedmodells tekniska egenskaper finns det förteckningar på de tekniska data som inte får ändras och det är dessa som polisen använder vid en kontroll av en moped. Där finns uppgifter om:
- Hjulstorlek
- Antal växlar
- Förgasarens fabrikat
- Antal kugg på motordrevet
- Antal kugg på bakdrevet
- Total utväxling (vevaxel-bakhjul på högsta växeln)
- Förgasarens borrning i mm
- Insugets diameter i mm
Man kan väl lite förenklat säga så att om man inte ändrat på något av ovanstående faktorer så ska övriga modifieringar vara okej – nästan… Det finns förstås mer saker som inte får ändras. Sadeln får inte vara längre än 50 cm, Styrets bredd ska ligga mellan 60 till 90 cm och liknande saker. Är mopeden typad med blinkers får man inte ta bort dessa. Samma sak med bromsljus.
Jag hittar inget som säger att man inte får stoppa i en motor av annat fabrikat, men om man stoppar i en Yamahamotor i en Hondaram så vet ju polisen inte vid en kontroll vad Yamahamotorn har för egenskaper då motorerna saknar den sortens typskylt som sitter på ramen. Men att byta tank, hjul (av samma storlek), skärmar och liknande ska inte vara något problem.
Jim Lundberg




