Batteri eller inte i Monark M300?

CZ tändsystem. Det två nedre spolarna är ljusspolarna.

Batteri eller inte i Monark M300?

Publicerad

Fråga: Jag har en Monark mc 300 CZ 1950 års modell. Den var från början utrustad med ett batteri för "signal och parkeringsljus" som det stod i manualen. Batteriet var när jag köpte den bortkopplat. Motorcykeln går fint och startar lätt men jag får inte ljuset att fungera.

Behövs ett batteri eller kan den fungera som typ en moped? Vet inte varför batteriet är bortmonterat och har ingen att fråga om varför. Tändplattan har två ljusspolar.

Tacksam för tips.

Leif Nilsson

 

Svar: Batteriet i din typ av motorcykel ska bara mata signalhorn och parkeringsljus. Fram- och bakljus får sin (växel-) ström direkt från spolarna. Tar man bort batteriet så försvinner givetvis parkeringsljuset när motorn är avstängd. Dessutom är det inte säkert att laddströmmen orkar driva parkeringsljuset utan batteri.

Kör man utan batteri måste däremot batterikabeln (plus) isoleras så den inte ligger mot jord. Om laddströmmen från motorn räcker till att driva signalhornet utan batteriet som energibuffert när man kör kan jag inte svara på, men det är ju bra att testa. Men om signalhornet inte fungerar utan batteri måste man montera dit en annan typ – exempelvis ett bollhorn, eftersom lagen kräver att man ska ha ett fungerade signalhorn/tuta.

Nu vet jag inte vad du menar med "… men jag får inte ljuset att fungera". Är det parkeringsljuset som avses så är ju detta utrett enligt ovan. Men om det är strålkastaren (hel- och halvljus) samt baklampan som inte fungerar får du göra en felsökning och börja nere vid ljusspolarna. Koppla ur dessa från kabeln upp till lyset och starta motorn. Testa med en 25 watts 6-voltslampa direkt till spolarna. Lyser lampan med full styrka är det bara att fortsätta felsöka upp mot styre och omkopplare.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206