Batteri eller inte i Monark M300?

Fråga: Jag har en Monark mc 300 CZ 1950 års modell. Den var från början utrustad med ett batteri för ”signal och parkeringsljus” som det stod i manualen. Batteriet var när jag köpte den bortkopplat. Motorcykeln går fint och startar lätt men jag får inte ljuset att fungera.

Behövs ett batteri eller kan den fungera som typ en moped? Vet inte varför batteriet är bortmonterat och har ingen att fråga om varför. Tändplattan har två ljusspolar.

Tacksam för tips.

Leif Nilsson

 

Svar: Batteriet i din typ av motorcykel ska bara mata signalhorn och parkeringsljus. Fram- och bakljus får sin (växel-) ström direkt från spolarna. Tar man bort batteriet så försvinner givetvis parkeringsljuset när motorn är avstängd. Dessutom är det inte säkert att laddströmmen orkar driva parkeringsljuset utan batteri.

Kör man utan batteri måste däremot batterikabeln (plus) isoleras så den inte ligger mot jord. Om laddströmmen från motorn räcker till att driva signalhornet utan batteriet som energibuffert när man kör kan jag inte svara på, men det är ju bra att testa. Men om signalhornet inte fungerar utan batteri måste man montera dit en annan typ – exempelvis ett bollhorn, eftersom lagen kräver att man ska ha ett fungerade signalhorn/tuta.

Nu vet jag inte vad du menar med ”… men jag får inte ljuset att fungera”. Är det parkeringsljuset som avses så är ju detta utrett enligt ovan. Men om det är strålkastaren (hel- och halvljus) samt baklampan som inte fungerar får du göra en felsökning och börja nere vid ljusspolarna. Koppla ur dessa från kabeln upp till lyset och starta motorn. Testa med en 25 watts 6-voltslampa direkt till spolarna. Lyser lampan med full styrka är det bara att fortsätta felsöka upp mot styre och omkopplare.

Jim Lundberg

Rulla till toppen