Lossa fastrostad kolv med kyla istället för värme?

En aluminiumkolv utvidgar sig betydligt mer än den gjutjärnscylinder den sitter i när dessa värms upp.

Lossa fastrostad kolv med kyla istället för värme?

Publicerad

Fråga: Har en fastrostad kolv i en ILO 98cc cylinder. Många talar om att värma! Men aluminium har ungefär dubbelt så stor utvidgning vid värme som järn. Så rent teoretiskt borde kraftig avkylning vara bättre för att få i rostolja mellan kolv och cylinder och senare försöka knacka-pressa loss kolven. Motsatsen till att en tight kolv nyper.

Leif Wennberg

 

Svar: När en kolv fastar i en cylinder så beror det på att både kolv och cylindervägg har rostat/oxiderat och denna oxid tar mer plats än metallen den kommer från. Resultatet blir att det lilla utrymmet mellan kolv och cylinder "cementeras" med ett oxidlager som låser fast kolven.

Som du säger så utvidgar sig aluminiumkolven mer än den omgivande gjutjärnscylindern vilket innebär att kolven bara sitter ännu mer fast om man värmer upp delarna. Men uppvärmning har den fördelen att oxidskiktet "masseras" varje gång man värmer upp kolven vilket kan leda till att skitet i viss mån smulas sönder och tappar lite av sitt grepp.

Att värma kolv och cylinder och direkt försöka pressa ut kolven är för det mesta meningslöst eftersom aluminiumkolven bara sitter ändå hårdare när den värms upp. Men att värma och sedan låta det kallna innan man försöker få ut kolven är definitivt en bra metod. Gärna upprepade gånger med värma-kyla. Det kanske skulle gå ändå bättre om man dessutom kylde ner kolven med exempelvis kolsyresnö (-79 grader) när man försöker pressa ut den. Kolsyresnö (även kallat torr-is) används bland annat som rökeffekter och finns att köpa över disk.

Med en kraftig nedkylning kommer kolven att krympa mer än cylindern och summa summarum borde en kraftig nerkylning leda till att kolven blir lättare att lossa. Det man kan ta i beaktning är att metaller blir sprödare vid nedkylning så man bör nog vara lite försiktig när man sätter igång att pressa på den nedkylda kolven.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206