Laga krysskilsspår på vevaxel

Fråga: Hej! Hur lagar jag krysskilsspåret på en vevaxel till en veteranmoped?

Hasse Helgesson

 

Svar: Om det handlar om kilspåret på svänghjulssidan så kan man strunta i att använda kil där. Kilens uppgift är bara att positionera svänghjulet vid montering så att det ligger i ”fas” med kolvens läge. Det som håller svänghjulet på plats är det koniska förbandet mellan axel och nav. Flera motorer saknar krysskil i svänghjulet (Victoria och Villiers) och det fungerar utmärkt.

När svänghjulet ska monteras utan kil går det till på följande vis: Först vrider man vevaxeln så att kolven står i tändläget. Sedan trär man på svänghjulet på vevaxeln så pass att det inte glappar på konan. Men inte så hårt att vevaxeln följer med när man vrider hjulet.

Nu vrider man sakta runt svänghjulet i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna. Där slutar man vrida på svänghjulet och knackar det inåt med en plasthammare eller liknande så att det fastnar på sin kona. Sen drar man fast svänghjulsmuttern och kollar att det blev rätt.

Om konan inte greppar som den ska beror det oftast på att ytorna som möter varandra är ojämna. För att de ska greppa ordentligt så slipar man in dem med ventilslippasta. Man har då en liten klick pasta på axelns kona. Sen trär man på svänghjulet och vrider detta fram och tillbaka tills konan har fått en jämngrå färg. Rengör sedan väldigt noga så att ingen pasta finns kvar och kan hamna på tätningar och annat.

Är det däremot krysskilsspåret på drivsidan som är skadat så får man lösa detta på något av följande vis: Man kan svetsa igen spåret och sedan fräsa upp ett nytt. Men detta kräver en hel del maskinbearbetning och risken finns att axeln kroknar av svetsningen.

Om spåret i axeln är lindrigt skadat kan man fräsa det bredare för en dito kil som sedan måste bearbetas så att den går in i svänghjulets spår som oftast brukar klara sig bättre från skador.

Man kan annars limma fast drevet på sin axel. Det finns starka lim för cylindrisk fastsättning som klarar av att överföra stora krafter – kolla exempelvis Loctites sortiment. Produkten ”641” kan vara rätt till detta. Limförbandet går att lossa efter uppvärmning.

Jim Lundberg

Laga krysskilsspår på vevaxel
Om konan ska göra sitt jobb måste kontaktytorna vara släta och jämna. Man kan då slipa in dessa med en klick ventilslippasta på axeln. Sen trär man på svänghjulet och vrider detta fram och tillbaka. Rengör väldigt noga från pastan då den ska ställa till det rejält om den hamnar på fel ställe.
Scroll to Top