Borra smörjhål i kolven till Zündapp Bella?

Fråga: Måste byta kolv på en Zundapp Bella Scooter 203. Den nya kolven har fyra hål borrade ”underifrån” till kolvbulten, medan den gamla kolven hade dessa hål borrade hela vägen upp, dvs även hål ovanför kolvbulten upp till ovansidan.

Tror du att det kan ge någon skillnad att ha hål så olja kan rinna ner från ovansidan, eller räcker det med att oljan skall hoppa upp och in i hålen för att smörja kolvbulten? Kan det löna sig att modifiera kolven och borra hål hela vägen upp för att underlätta för oljan att rinna ner till kolvbulten uppifrån?

För att hindra att borret styr iväg vid ovansidan mot kolvbultens läge, och riskerar att gå av måste jag göra en utfyllnad som kolvbultsersättning i aluminium med styrning för borret.

Anders Karlsson

 

Svar: Många tvåtaktskolvar saknar helt dessa smörjhål och det fungerar ändå. Nu ska ju bulten helst sitta fast i kolven och endast vrida sig i vevstakens bussning, men ofta är kolvbulten fullflytande – alltså att den även rör sig i kolven. Nytillverkade kolvar har en väldigt lös passning av kolvbulten som ofta går att peta in med tummen trots att kolven är kall.

Jag skulle nog nöja mig med de fyra hålen som redan finns där. Att stoppa i en aluminiumstång (även plast eller hårt trä som exempelvis bok kan fungera) i kolvbultshålet är ett måste för att man inte ska bryta av den tunna borren om man ska borra vidare och ut på andra sidan. Men det behövs nog inte i ditt fall och jag kan tycka att det är dumt att avlägsna material i kolvbultshålets översida där all kraft från förbränningstryck och kompression ligger på.

En enkel grej som kan förbättra smörjningen är att fasa kanterna i cirka 45 grader på de hål som redan finns där. Det gör man med en vanlig 90-graders försänkare. Då fångar hålen bättre upp den oljedimma som finns i vevhuset. Kör gärna med syntetisk tvåtaktsolja så blir smörjningen optimal.

Jim Lundberg

Borra smörjhål i kolven till Zündapp Bella?
Andra kolvar saknar helt dessa smörjhål och fungerar ändå. På bilden: en mopedkolv och en lättviktarkolv. Men det är aldrig fel att borra ett hål i varje kolvbultsvårta och fasa dessa i kanten. Men att borra rakt igenom känns lite överkurs.
Rulla till toppen