Fråga: Hej! Tips för medel/metod att putsa en Zündappmotor emottages tacksamt. Jag kom ihåg att man använde Autosol på Sachsmotorn tidigt 1970-tal, det blev blankt och dessvärre lite väl spegelblankt med resultat att ytan oxiderade efter ett tag och blev svart och tråkig, bara putsa igen.
Det jag söker är något putsmedel som mer återställer en åldrad yta utan att bli spegelblank, och förhoppningsvis inte oxidera som Sachs motorns speciella legering. Funkar kanske med polermedel och vax för billack men inväntar expertisen 🙂
Mvh
Perre
Svar: Sachsmotorernas block innehåller magnesium och det är en metall som lätt korroderar. Därför är dessa lackerade med en silverfärg från fabrik. Även Zündappmotorerna är lackerade men då endast kåporna på höger och vänster sida. Själva blocket är obehandlat då Zündapp inte har samma korrosionskänsliga legeringar som Sachs.
Men om man tar bort all lack och enbart polerar upp aluminiumytan så kommer denna att reagera med luftens syre och fukt. I bästa fall blir den enbart lite matt – i sämsta fall blir ytan mattgrå med ett vitt oxidlager. Allra värst blir det om man kör vintertid då vägarna är saltade.
Vill man återställa en Zündappmotor till originalutseende så ska man lackera kåporna i silvergrå kulör. Själva blocket kan man först mattborsta med Scotch Brite eller liknande för att få bort oxid och missfärgning och avsluta med finaste stålullen (0000) vilket ger en halvblank yta. Man kan doppa stålullen i olja så blir det lite mer blankt än utan olja.
Kör man sedan enbart sommartid kan man låta ytan vara obehandlad (gäller inte Sachs) men man kan lägga på ett tunt lager klarlack eller fälgsprej för aluminiumfälgar för att ytan ska hålla sig fin.
Jim Lundberg


