Fråga: Hej. Häromdagen hade vi en diskussion om varvtal respektive hastigheter på våra veteranmopeder. Det utmynnade i att vi läste diverse tabeller med ”tekniska” data. Sedan kontrollberäknades utväxling mot angivet utväxlingsförhållande och omkrets på drivhjulet. Angivet Max varvtal/primär/växellåda högsta/(bakdrev/framdrev) x omkrets drivhjul x 60minuter =km/h tex Zündapp KS50 från 60-talet: 3200/4,33/0,96/(43/11) x175cm x 60=långt mindre än 30 km/h.
Efter att ha kontrollberäknat ett antal olika modeller av både Zündappar, osv fann vi att 30 km/h i princip aldrig uppnås oavsett uppgivna varvtal och drivning. I själva verket behövs ofta vägvalet räknas upp med 1000 rpm eller drevningen ändras rejält. Vi kollade mot Rexxys excelbok och den ger oss samma utfall. Är sanningen helt enkelt att mopederna aldrig uppnådde 30km/h eller är utväxlingen alternativt varvtalet regelmässigt angivna felaktigt…?
Clash
Svar: Jag tror att ni har blandat ihop ”maxfart” med ”maxeffekt”. Det varvtal som ni anger för Zündapp (3200 varv/min) är det varvtal då denna motor ger sin maxeffekt på 1 hästkraft. Men en mopedmotor varvar mer än så vid maxfarten på 30 km/t (vilken får överskridas med några procent utan rättsliga åtgärder).
För att hålla en moped uppe i 30 km/t på plan mark räcker det med 0,45 hästkrafter. Men en sådan moped skulle inte orka mycket i motvind och uppförsbackar. Ett trick som motortillverkarna därför tog till var att lägga maxeffekten vid ett varvtal som var lägre än det varvtal som råder vid maxfart.
Grejen med detta var att mopeden gladeligen pinnade upp i sina tillåtna 30 km/t på plan mark eftersom det räcker med halv hästkraft för att uppnå denna fart. Men när man kommer till en uppförsbacke (eller motvind) så sjunker varvtalet och då kommer man in på det varvtalsområde där motorn ger högre effekt. På så vis möter motoreffekten upp och kompenserar när det börjar gå tungt.
Detta kan man känna på en äldre moped när man kommer till en uppförsbacke. Då börjar motorn ofta ”morra” lite högre eftersom den har kommit ner till det varvtal där den ger maxeffekt, ofta någonstans runt 20 – 25 km/t på högsta växeln.
Jim Lundberg


