Rätt kulör på Monark Monarped jubileumsmodell

Fråga: Har en Monark Monarped jubileumsmodell 1241, röd och vit. Söker lämplig färg då jag förstått att färgkoder inte existerar i dag. Har kollat mopedrenoverings utbud men är osäker på vilken röd/vit som har rätt nyans. Är tacksam för expertråd.

Mvh Karl Bergman

 

Svar: Gamla färgkoder är inaktuella idag för att lackernas kemiska sammansättning är annorlunda idag – bland annat av miljöskäl. Därför måste man låta en färghandlare bryta till en likadan kulör med en aktuell färgkod – eller hoppas på att någon annan redan gjort detta i närtid och att man hittar den uppgiften.

Har du originaldelarna kvar så tar du dessa till din färghandlare (billacker) för en färganalys vilket är enkelt på solida lacker (icke-metallic) som det är på denna moped. Det gäller bara att få fram en bra förlaga. Under tanken och innanför kåpor brukar lacken vara oskadad där sol, väder och vind inte nått fram. Rengör delarna noga – helst med lackrengöring (mild rubbing).

Tänk på att olja, isoleringstejp och gummi kan missfärga lacker på djupet. Om färghandlaren ska ”skjuta” lacken med en skanner måste ytan vara minst 5 x 5 cm och helst plan för att skannern ska kunna läsa och analysera pigmentsammansättningen. Men färghandlarna har givetvis kvar de gamla hederliga färgkartorna också. Viktigt är att man jämför dessa med lackprovet i både dagsljus (utomhus) och i konstljus (lampor, inomhus) då resultatet kan skilja rejält i de bägge ljusen.

Idealet är att färgkartan stämmer med provet i både dags- och konstljus, men måste man välja så går man på dagsljusprovet (om man inte ska ha mopeden uppställd i gillestugan).

Jim Lundberg

Rätt kulör på Monark Monarped jubileumsmodell
Om ytan är plan och icke-metallic kan man ”skjuta” den med en skanner som dockas med en dator. Datorn analyserar sedan informationen från skannern och föreslår lämpliga färgrecept.
Rätt kulör på Monark Monarped jubileumsmodell
Men ibland lyckas inte den nya tekniken och då får man ta till de gamla hederliga färgkartorna.
Scroll to Top