Högre kompression eller bättre förbränning?

Fråga: Hej Jim! Det verkar vara lite inne att ha en typ gryta i topplocket på moped nu så min fråga är det för att få högre komp runt grytan eller blir det bättre förbränning i grytan? Om man bara har lite trim typ 2,9 hk eller original blir det bättre att köpa en sån topp eller gör den mest nytta på högre trimningsgrader? Går den bättre på hög/lågvarv?

Mvh Peter

 

Svar: Jag tror att du avser topplock av typen ”Squish head” – eller klämspalt som man säger på svenska. Det bygger på att man har ett förbränningsrum som har en mindre diameter är cylinderloppet. När kolven närmar sig övre dödläget så kläms bränsleluftblandningen inte bara ihop på höjden utan även på bredden och det är det senare som leder till att bränsle och luft mixas effektivt av den turbulens som uppstår.

Själva klämspalten är den spalt som befinner sig runt kolvtoppens yttre kant. Här går kolven väldigt nära topplocket (ofta under 1 mm) och det är då här som en del av bränsleblandningen kläms ihop och tvingas med hög fart in mot förbränningsrummets centrum. På köpet får man även en kortare väg för själva förbränningen som ju utgår från tändstiftet. Flamfronten behöver ju inte gå ända ut till cylinderväggen.

Vilken påverkan ett topplock har på en otrimmad eller moderat trimmad motor vet jag tyvärr inte. Jag har tillverkat ett antal topplock med klämspalt vid motortrimning, men i samma veva har även cylinder och vevhus bearbetats så jag kan inte säga vad som gjorde vad.

Jim Lundberg

Scroll to Top