Rätt lager i Villiers 9D UPPDATERAD

Fråga: Hej Jim. Håller på med en Villiers 9 D och kikar i din bok när jag ska beställa lager. Du skriver i tekniska data att det är tre stycken RLS6 som ramlager och ett 6204 vid växellådan. Bara för att vara säker nu, när du säger utgående axel då menar du drevaxeln eller? Tänker så att jag beställer ett 2RS på rätt lager.

Ha det bra

Bosse

 

Svar: Tanken med att skriva ut lagerbeteckningar och dimensioner på packboxar i Stora Tvåtaktsboken, del 1 & 2, är att man ska kunna beställa hem delar även om motorn ligger kvar på sommarstället eller liknande. Men… Det händer att motortillverkare gör konstruktionsändringar så vill man vara hundra procent säker så ska man ta isär motorn och mäta delarna.

Den utgående axeln är den som sticker ut ur motorn och där kedjedrevet sitter.

Att montera ett avtätat lager (2RS) på axlar som sticker ut från motorn ger ett ökat skydd mot oljeläckage. Särskilt på Villiersmotorn som saknar packbox på den utgåendeaxeln. Tätningen på lagrets insida kan man lätt ploppa bort med en lite skruvmejsel. Då får ju lagret tillgång till växellådsoljan.

Jim Lundberg

Uppdatering: Första svaret handlade om en annan Villiersmotor i del 1 av Stora Tvåtaktsboken. Den motor som Bosse har är med i del 2 av Stora Tvåtaktsboken.

Ber om ursäkt!

 

(Tack Anders Ö. för påpekandet!)

Rätt lager i Villiers 9D UPPDATERAD
Gummitätningarna är lätta att ta bort med exempelvis en liten skruvmejsel och tar man bort den inre tätningen får ju lagret tillgång till växellådsoljan.
Scroll to Top