Vulstdäck till NV 249 från 1929

Fråga: Hej, Min fråga gäller vulstdäck. Renoverar en NV 249 från 1929 och enligt uppgift skall det vara 26″ x 2 1/2″-däck till denna mc. Har nya däck i denna dimension som verkar för små till fälgarna. Jag vet inte om fälgarna är rätt storlek som följde mc:n. Söker tips om montering.

Tack på förhand

Lars i Ed

 

Svar: Vi lämnar över frågan till Kjell Sveholm på Wheeler- Dealer:

Är det vulstdäck (d.v.s. de har den utstående ”läpp” på var sidas ände, som hakar i motsvarande uttag på fälgen), så har rätt vulstdäck mindre diameter än fälgen.

Vulstdäcken har ingen kanttrådsvajer, utan består av endast cordväv och (ytter) gummi (slitbana, sidovägg och de utstående ”läpparna”). De töjs över fälgen, som inte har någon monteringsränna. Vidare går gummit ”omlott” och täcker även fälgens insida och ekerskallarna. Man klipper ett litet hål för ventilen i det ”omlottliggande” gummit, så ventilen inte kläms vid montering/drift.

Hålkanterna kan ”smältas” till med en lödkolv. Pumpa upp slangen så den just och just är rund, sätt in den i däcket, träd ventilen genom fälghålet, säkra den med en ventilmutter precis i dess topp. Smörj däckkanter och fälg med monteringspasta (man kan använda en tvålprodukt som diskmedel, flytande tvål hårschampo) och kräng den första däckkanten över fälgen. Jag brukar dock ta ett varv silvertejp över ekernipplarna.

Man ska INTE använda fälgband.

Montering av vulstdäck sker med påtaglig kraft och risken är överhängande att däck/däckband kläms ihop med varandra, så att däcket delvis skuffar in fälgbandet i den J-formade inre fälgkanten, där däckets ”läpp” ska ligga. Däcket får då lite för lite plats för att kunna bottna i fälgkanten, samtidigt som fälgbandet inte räcker till åt andra hållet, utan blottar ekernipplarna. Inga fälgband som kan glida – använd silvertejp som sitter fast!

Kräng därefter den andra däckkanten över fälgen, ventilen bör vara cirka 90 grader från de avslutande krängningstagen, inte vid, inte mittemot. Man kan eventuellt släppa ut lite luft ur slangen vid avslutande moment.

Ventilen ska peka rakt upp ur fälgen, inte peka snett. Pekar den snett, kräng av ena däckkanten, vrid däcket rätt, montera om. Pumpa upp till cirka 4 kgcm²; läpparna ska glida in i fälgens motsvarande uttag. Lufttryck vid körning är cirka 4 kg/cm². Under 3 kg/cm² riskerar däcket kränga av fälgen, särskilt vid sidvagn/bil, som trycker mer i sidled på däck än en mc som lutar i kurvor.

Om däcket har samma diameter som fälgen, kommer det att krängas av vid körning. Därför är däcken gjorda med mindre diameter. Monteringen medför skador på fälgens lackering, det kan hjälpa att skydda fälgkanterna med maskeringstejp eller dylikt, men en utställningslackering får göras med däcken på.

Vulstdäck utgick på bilsidan i mitten av 20-talet och på mc i slutet av 20-talet. Det fanns goda tekniska skäl att övergå till de dyrare kanttrådsdäcken och en renässans av vulstkonstruktionen är inte aktuell. Man får inte heller ha ”my sjukan” vad gäller precisionen på vulstdäck.

Kjell Sveholm, Wheeler- Dealer

Scroll to Top