Utreda motorbyte

Fråga: Jag har stött på patrull vid registreringsbesiktning av en Harley-Davidson 750cc från 1942. Motorcykeln är byggd helt original och ramen har även ett instansat nummer som överensstämmer med papperna från ursprungskontrollen (och den gamla reg.plåten). Så långt allt väl. Problemet är dock att motorn bytts ut (identisk med originalmotorn och även samma årsmodell). Då motornumret tidigare utgjorde identiteten krävde besiktningsmannen en utredning. För utredningen hänvisades till larmtjänst då MHRF tydligen inte längre hjälper till med den här typen av frågor(?). Larmtjänst ger mig två möjliga alternativ: 1 – Visa reg.handlingar kopplat till det ”nya” motornumret 2 – Visa upp originalmotorn (räcker med kåpan med motornumret) Då jag inte har originalmotorn och heller inte lyckats spåra den faller det alternativet bort. Vet inte heller om det går att spåra reg.handlingarna med enbart motor.nr. (lyckades med ramen tack vara ett jag hade nummerplåten). Gått åt en hel del timmar och slantar för att återställa cykeln så känns väldigt tråkigt att inte kunna registrera in den. Undrar därför om det finns någon annan väg runt problemet?

Med vänlig hälsning,

Martin

Svar: Hej Martin. Såvitt jag har förstått har Harley-Davidson från 1940-talet inga instansade identitetsnummer i ramen från fabriken. Därför gissar jag att någon tidigare ägare låtit stansa in det, kanske i samband med motorbyte eller kanske i samband med att den kom till Sverige.

Det är inte helt lätt att vägleda i enskilda fall utan att känna till omständigheterna, därför får det bli några enklare tips.

Är det en någorlunda erfaren besiktningsman på din station brukar de kunna ge tips och råd om vad som behövs för att få igenom motorcykeln och kanske kan peka ut rätt väg att söka. Att din motorcykel måste utredas beror helt enkelt på att identiteten måste säkerställas. Om det dyker upp två, eller i värsta fall ännu fler, fordon med samma ramnummer/chassinummer är inte så bra.

Mitt råd är att söka bakåt bland tidigare ägare, så långt du kan komma, och dokumentera så mycket du kan. Det kan röra sig om bilder, kvitton eller hågkomster – allt som kan ge en ledtråd helt enkelt och som i slutändan kan styrka identiteten på ett tillfredställande sätt.

Jag tycker även att du bör prata med MHRF och ställa frågan på nytt. Jag tror nog att de kan ge något tips.

Som en allra sista utväg är det kanske möjligt att registrera motorcykeln som ett samlarfordon. I en del fall kan ett fordon som är hopbyggd av flera likadana fordon godkännas.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen