Oljud från hjullager i MCB 1289

Fråga: Hej. Skulle ta upp bakbromsen på min Crescent 1289 men lyckades sedan ha sönder ena konlagret. Tror i alla fall att jag hade sönder det då för det fattades en stor bit av själva banan. Testade montera ändå men såklart lät det väldigt dåligt och hjulet gick hackigt.

Nu fixade jag ny kona men efter montering är det ungefär samma. Enda skillnaden är om man inte drar år det men då blir det ju glapp i bakhjulet istället och så ska det ju inte vara. När jag drar åt konorna så gör jag det endast för hand. Vad kan vara felet? Har spolat rent och torkat och lyst inne i själva hjulet men inte sett nåt konstigt.

Anders

 

Svar: Nu vet jag inte vilken del av lagret som saknade en stor bit, men det bör vara den relativt tunnväggiga lagerbanan i navet. Dessa har en förmåga att spricka med tiden. Den andra delen – konan – brukar också råka ut för haverier, men då i form av att den härdade ytan flagnar av.

Om du har kört med en trasig lagerbana är risken stor att både kulor och kona har skadats som en följd av att lagerbanan havererat. Nu uppger du att du fixat en ny kona men jag förutsätter att du även har bytt den trasiga lagerbanan inne i navet.

Om du har bytt både lagerbana och kona – under förutsättning att dessa verkligen är nya/felfria – så kan det bara vara kulorna som väsnas. Lösa kulor finns hos Jacking AB (tel 0227-133 22) men mät noggrant. Det kan vara både tum- och metriska dimensioner på kulorna och har man en eller ett fåtal kulor som är aningen större än de övriga så kommer den stora kulan/kulorna att ta hela belastningen vilket kan sabba både lager och kulor.

Skillnaden mellan en tum och metrisk kula kan vara så liten som 0,05 mm så det krävs ett bra skjutmått för att vara säker om man inte vill byta samtliga kulor, men att byta enstaka kulor rekommenderas inte. Vid justering av lagret bör man först dra åt det ganska hårt om lagerbanan är bytt. Detta för att banan ska sätta sig och inte röra sig efter justering.

Efter detta lossar man konan och drar åt enbart den så hårt att glappet i hjulet försvinner. Lossa sedan konan cirka ett kvarts varv och dra åt kontramuttern som fixerar konan. Att man lossar konan lite beror på att alla gängor har ett visst spel så när man drar åt kontramuttern så knuffar den konan några tiondelar mot lagret.

Ibland får man prova sig fram hur mycket man ska lossa konan innan man drar åt kontramuttern – det beror på hur stort spel det är i gängorna. Målet är att hjulet ska snurra lätt och tyst utan att vara glappt.

Jim Lundberg

Oljud från hjullager i MCB 1289
Det är inte bara lagerbanan i navet som kan spricka. Även konan kan haverera genom att den yttersta (härdade) ytan flagnar av under kulornas tryck.
Rulla till toppen